the second week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu the second week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu

the second week

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

16 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

The second week
Zaterdag, nadat ik klaar was bij het internetcafé ben ik nog even door Walmerpark gelopen en heb ik wat chocolade gekocht, daar had ik namelijk ineens verschrikkelijk veel zin in. Toen ik weer thuis was was ik net aan het lezen toen Prof en Bones thuis kwamen en vroegen of ik ook zin had om mee te gaan naar een braai van zijn nicht. Een braai is een bbq maar dan niet met alleen briketten maar ook met hout. Verder bestaat het uit vlees met wat brood maar salades en sausjes gebruiken ze niet. Om half 3 gingen we die kant op. De mannen hadden al inkopen gedaan dus dat hoefde niet meer. We gingen heen met een auto van een vriend van Prof. Een auto Toyota die in NL echt nooit meer de weg op zou mogen. Ten eerste zitten er allemaal barsten in de voorruit, ook zit er totaal geen vering in de auto, het interieur is kapot, de autodeuren willen haast niet meer open en tijdens het rijden branden de lampjes van de accu, van de banden hebben geen profiel meer, de dynamo en de handrem. Ook maakt de uitlaat veel lawaai en hangt die los. Snap niet dat die auto überhaupt nog rijdt. Misschien in NL de auto maar wat vaker laten maken haha. Daar eenmaal aangekomen werd het vlees gemarineerd en de braai alvast aangemaakt. We hebben daar tot ongeveer half 12 zitten braaien onder het genot van een borrel dus gezellig was het wel. Je eet het vlees vers van de braai gewoon met je handen, bestek krijg je niet. Op de terugweg moesten we nog iemand afzetten waardoor we met zn 4en op de achterbank zaten. Op een gegeven moment gingen we een soort van drempel over en ik voelde gewoon de grond onder mn voeten. Haha Dennis en ik hebben wel erg gelachen achterin. We kunnen er gewoon niet bij dat dit nog steeds rond mag rijden. Wat ik ook verbazingwekkend vind is dat je hier gewoon mag rijden met alcohol op. En dan bedoel ik niet een of 2 glaasjes maar mensen drinken gewoon whiskey of flessen wijn om vervolgens achter het stuur te stappen. Word nergens gecontroleerd. Eenmaal weer in de township aangekomen zijn we nog even naar Chilleks gegaan, als afscheid van Dennis. Om 1 uur lag ik lekker in mn bedje.
Zondagochtend vroeg op want de springboks moesten om 7 uur spelen. Helaas hebben we met 11-9 verloren. Balen, had me wel leuk geleken om in de finale te komen. In de ochtend nog even met Dennis naar Walmerpark gegaan omdat hij nog wat foto’s wilde laten maken om als afscheidkado te geven en ik wilde wel weten waar dat kan. Tijdens het wachten op de foto’s lekker ontbijtje gehad met muffin en cappuchino. Die muffin was trouwens en groot! Het eten is hier veel goedkoper dan in NL. We waren voor 2 gebakjes en 2 cappuchino 70 rand kwijt, wat ong 7 euro is. Ook kan je verder een goed bord eten krijgen voor ongeveer 10 euro. Daar ga ik vast nog wel gebruik van maken. Op de terugweg werden we in een taxibusje gepropt, letterlijk. We zaten met 20 volwassenen en 7 kinderen in een busje waar normaal 12 personen in zouden passen. Er zat ook een stevige vrouw half bij mij op schoot dus het was absoluut niet een comfortabel ritje. ’s Middags nog even naar Florance gegaan. Omdat het Dennis zijn laatste dag was mocht hij kiezen wat hij wilde eten. Het werd weer een braai, dus boodschappen gedaan en ’s avonds gezellig gebraaid.
Maandag was mijn officiële eerste dag op de daycare. Er waren vandaag 42 kids, dat was nog wel wat meer dan vorige week. Ik begin om half 9 en werk tot ongeveer 4 uur. Naja werken… Het is meer wat begeleiden en individueel helpen want echt school is het hier niet. De leeftijd van de kids varieert van 3 tot en met 8 jaar. Om 9 uur krijgen de kids eerst pap en daarna werd er geknutseld. Momenteel behandelen we het thema lente. De kids moesten zeggen wat voor kleding je draagt, hoe het weer is en wat typische kenmerkende dingen zijn voor de lente, zoals bloeidende bloemen en jonge dieren. Dat moesten ze dan ook gaan tekenen. Helaas merk je dan hoe de kinderen hier achterlopen want echt zelf iets tekenen kunnen ze niet. Daarom heb ik bij iemand een vlinder getekend die hij kon inkleuren en ineens wilde iedereen een vlinder hebben. Dus ja dan maar 42 vlinders gemaakt. Om 11 uur hebben ze een ‘small’ lunch. De meeste kinderen hebben zelf lunch mee die dan wordt genuttigd maar wat ik heb kunnen zien is de lunch niet klein. De meesten hebben ze 4 broodjes mee of een grote bak met rijst en kip. Een aantal kids heeft niks dus die krijgen een bord rijst van de opvang. Ook heeft bijna iedereen snoep mee. En ik maar denken dat ze dat hier niet hadden dus had vanaf thuis nog wat meegenomen. Als de lunch genuttigd is werd er een verhaal verteld en deden de kinderen een toneelstukje. Ook heb ik met ze in de manenschijn gezongen wat ze erg leuk vonden. Om 13 uur is er weer een lunch. Echt ze eten hier vaak joh! En ook veel! De meeste mensen hebben dan ook overgewicht en dat begint al op jonge leeftijd. Ik snap nu wel waar dat vandaan komt. Na de middaglunch is het lala time. Er worden kleden op de grond gelegd en de kinderen gaan dan 1,5 uur slapen. Voor mij dus even lekker rust en kan ik alvast wat dingetjes voorbereiden voor de volgende dag. Als de kids wakker zijn mogen ze nog even buiten spelen tot dat ze opgehaald worden. Zo ziet een gemiddelde dag er voor mij dus uit. Vandaag heb ik ook weer met James gesproken, hij verblijft voor een week bij Iris, de eigenaresse van de daycare. Toen we het over het strand kregen vond hij het niet kunnen dat ik daar na een week nog niet geweest was dus hebben we de auto gepakt en zijn we naar het strand gegaan. Helaas was het al donker toen we daar aankwamen en bovendien waaide het heel hard waardoor ik mn trui zelfs weer aan moest. Overdag was het namelijk 31 graden, echt super warm. Na een uur uitgewaaid te zijn zijn we nog even daar de boardwalk gegaan. Dat is een soort boulevard. Ook was er een gamehal waar ik heb even flink heb ingemaakt met airhockey. Weer thuisgekomen nog even gegeten en tv gekeken en daarna op bed.
Dinsdagochten om half 9 was ik weer op de daycare. De dag is ongeveer hetzelfde verlopen als gisteren behalve het feit dat we ook een ander thema’s hebben behandeld. Omdat ik mondhygiëniste ben heb ik ze wat verteld over de tanden. Hoe je ze moet poetsen en wat je beter wel en niet kan eten om je tanden gezond te houden. Ook heb ik een soort toneelstukje gedaan waarin we een bezoekje aan de tandarts hebben nagespeeld. Tot nu toe val het me op dat de kids hier niet echt iet leren, lezen en schrijven oefenen ze niet echt. Na de middaglunch ben ik met Thelma, een van de medewerksters boodschappen ben gaan doen. Het was wel even fijn om geen schreeuwende kids om me heen te hebben. Ik ben met haar begonnen over het feit dat ik vind dat er teveel gespeeld wordt en te weinig echt geleerd. Zij was het compleet met me eens maar zei dat ze moeilijk vind om dit maar haar collega’s te bespreken. Er werken op dit moment 4 personen op de daycare en daarbuiten nog mensen die het eten verzorgen. Ik heb geopperd dat het beter is om de klas te splitsen op leeftijd aangezien er 2 lokalen zijn en ‘s ochtends meer met lezen en schrijven bezig te gaan en na de small lunch ze kunnen spelen. Ik hoop dat we dit binnenkort wat meer kunnen toepassen. ’s Avond even lekker gelezen en daarna op bed.
Woensdagochtend was ik om half 9 weer op de daycare. Ik kreeg toen meegedeeld dat we een dagje uit zouden gaan naar African Sky, dat is een soort kinderboerderijtje. We zouden om 9 uur vertrekken dus de kids kregen al om half 9 hun pap. Aangezien hier de afrikaanse tijd telt, zijn we uiteindelijk om kwart voor 11 vertrokken. Je kan nagaan dat 2 uur wachten met kinderen niet echt een pretje is, ze vervelen zich namelijk al na 5 minuten niks doen. Toen met 42 kids en 8 volwassenen in 2 taxibusje gepropt en naar de farm gereden. De kids vonden het werkelijkwaar prachtig. Ze konden daar lekker spelen en naar de dieren kijken en ze kregen ook allemaal een bakje voer. Er waren struisvogels, lama’s, walabi’s, soort aapjes, paauwen, zwijnen, paarden, schapen, geiten, schildpadden, en nog meer vogels. Ook hebben we daar een ritje gemaakt met een trekker met een grote kar erachter. Helaas zat het weer vandaag tegen en was het regenachtig en koud. Daarom zijn we iets eerder dan gepland weer naar huis gegaan. Wat het weer betrefd i s het net Nederland. Elke dag is het weer hier anders maar over het algemeen is het wel droog. Ik had mn camera wel mee maar na een aantal foto’s was mn batterij leeg dus dat was wel jammer. Toen we weer terug kwamen kreeg iedereen nog wat te eten en een ijsje. Om 4 uur waren we weer terug op de daycare. Toen we naar huis gingen vroeg Thelma me of ik het ook leuk vond om haar huis te bekijken. Dat wilde ik wel, ben altijd benieuwd hoe mensen hier leven namelijk. Thelma woont in een shack, dat is een huisje gemaakt van hout en golfplaten. Van buiten ziet het er niet uit maar van binnen viel het me erg mee en was het nog best groot. Ook was er wel elektriciteit aanwezig maar geen stromend water. In het gedeelte waar ze woont hebben ze waterpompen op verschillende plaatsen staan dus water is er wel. Wat dan wel weer verbazingwekkend is, is dat er wel een computer staat en een muziekinstallatie. Het huis was eerst van haar vader geweest. Een nadeel van een shack is dat het totaal niet geïsoleerd is. Overal zitten kieren en gaten waardoor het er erg koud kan zijn. Waar ik verblijft heb ik het savonds al erg koud gehad dus moet je nagaan wat zij hebben. Ze staat verder op de wachtlijst voor een RDP house. Dat is een huis die gesponsord word door de overheid. Die zijn gratis maar je moet er wel erg lang voor wachten. Thelma wacht al 10 jaar. In de avond was ik erg moe en ben daarom na het avondeten weer even gaan lezen en heb een film gekeken. Daarna ben ik gaan slapen.
Donderdag was het weer gelukkig iets beter. Het was droog maar wel weer bewolkt. Om half 9 was ik weer op de daycare en om 4 uur was ik weer klaar. We hebben vandaag het alfabet behandeld. De kinderen moeten leren lezen en schrijven. Iedereen kreeg een skryfboek ofwel een schrift en de teacher ging op het bord een letter tekenen die de kids na moesten doen. Iemand van 6 kan dit natuurlijk beter dan iemand van 3. Daarom heb ik de oudere kinderen zelf wat meer aandacht gegeven en ze de letters ook laten herhalen en uitgelegd dat ze op de lijntjes moeten schrijven. Ook heb ik weer voorgesteld om de kinderen te gaan opsplitsen en het tweede lokaal te gaan gebruiken. Hoop dat ze dat ook gaan inzien dat het beter is. ’s Middags ben ik weer even naar Florance gegaan om daar even een praatje te maken. Dennis is daar ook bezig geweest met profielen van de kinderen de maken maar was daar nog niet mee klaar. Ik wil dat gaan afmaken dus heb dat even besproken. Waarschijnlijk ga ik daar volgende week mee bezig. Toen ik thuis kwam had Prof had goed nieuws, hij had namelijk tickets voor het concert van Zahara. Dat is een lokale zangeres die in Xhosa en ook iets in het engels zingt, die hier heel populair is. Overal waar ik loop wordt haar muziek gedraaid. Haar hit nu heet Loliwe. Ben erg benieuwd hoe het is om hier een concert mee te maken. Nadat ik met Bones nog een film gegeken heb ben ik gaan slapen.
Vrijdag (14 oktober) hebben we op de daycare weer het alfabet behandeld. Ik heb de teachers namelijk uitgelegd dat het verstandig is om het te herhalen. Daarna zijn ze bezig geweest met een toneelstukje over de geboorte van Jezus. Dit stukje moeten ze op de graduation uitvoeren. Wel leuk om gezien te hebben. Om 4 uur was het weekend. Thelma, Siphokazi en ik hadden wel zin in een vrijdagmiddag borrel dus hebben we drank gehaald en gezellig bij Thelma thuis een feestje gemaakt. Ze heeft ook toegang tot internet dus ik kon even mn mail checken en mn facebook. Ook heeft ze aangeboden dat ik wel vaker even van internet gebruik mag maken dus dat is wel erg leuk. We hebben lekker gedanst op muziek van Zahara, lady Gaga, Micheal Jackson en nog veel meer. Op een gegeven moment zat een jongetje me echt aan te staren. Thelma vertelde me dat hij nog nooit een blanke had gezien. Hij leeft namelijk helemaal achter in de township en daar komen geen blanken. In het gedeelte waar ik zit zijn ze daar nu wel aan gewend dat er af en toe blanken komen. Raar hoor dat dat nog steeds zo is, en dat terwijl er in PE toch wel veel blanken mensen ook wonen. Om 19u zou ik door Martijn(de organisator van Khaya) opgehaald worden om de andere vrijwilligers te ontmoeten. We hebben in chilleks een drankje gedaan en daar wat gegeten. Ik had patat met spareribs besteld. Heerlijk om eens geen rijst met kip te eten haha. Verder heb ik met iedereen gepraat. Bauke en Anja waren hier woensdag aangekomen, Angela had ik al eens ontmoet en Ruben was er. Alle andere vrijwilligers zitten in het vrijwilligershuis, dat is met de auto ong 10 min hier vandaan. Bauke en Anja zouden zaterdag met een boot walvissen gaan kijken en het leek me wel leuk om mee te gaan dus hebben we dat afgesproken. Om half 1 was ik uiteindelijk thuis.
Zaterdagochtend om 6.30 op want ik moest om 8 uur bij de zee zijn voor de walvissentocht. Om kwart over 7 ben ik naar de taxi gelopen die uiteindelijk om kwart voor 8 pas vertrok. De taxi’s gaan namelijk niet eerder weg voordat ze helemaal vol zitten. Als je geluk hebt is dat zo het geval en als je pech hebt kan je wel een half uur wachten. Gelukkig zaten we nu met 13 personen in de taxi zoals het hoort. Bij de zee aangekomen werden we opgepikt door Lloyd, de schipper. Hij is geboren en getogen in zuid afrika, is blank en spreekt gewoon engels. Op de boot werd gestemd of we walwissen wilden spotten of naar het pinguïneiland wilden gaan. De kans om walvissen te zien is niet 100% maar pinguins zie je sowieso wel. De meesten mensen wilden de walvissen zien dus zijn we op jacht gegaan. Het weer was echt super! Zonnetje scheen lekker en het was 23 graden denk ik. Al snel zagen we een dolfijn. Pff wat is het lastig om die dieren op de foto te krijgen zeg! Net als ik hem met mn vizier gevonden heb is hij alweer onder water. Later kwamen we een groep van wel 40 dolfijnen tegen. De eerste was een andere soort maar ik weet de namen helaas niet meer. Af en toe zie je tijdens het varen een pinguin voorbij komen. Na ongeveer 3 uur varen zagen we een bultrugwalvis met een kleine. Ook deze zijn erg lastig te fotograveren. Op een gegeven moment sprong ze naast de boot omhoog en plonste weer in het water. Ik was te verbaasd en geschrokken dat ik vergeten ben een foto te maken, stom stom. Maar goed het gaat om de ervaring die je mee maakt natuurlijk. Daarna verdween ze onder water. Er gelden hier regels dat je max 20 minuten bij 1 walvis mag varen omdat je anders ze boos maakt en weg kan jagen. Helaas heb ik de walvis alleen maar van een grote afstand op de foto kunnen zetten. Wel heb ik wat leuke foto’s van de dolfijnen kunnen maken. In de middag waren we weer terug waar we nog met een groepje gelunched hebben. Ik had fish en chips besteld en we hadden flessen wijn. En dat voor maar 7 euro. Echt ongelovelijk die prijzen hier!!
Zaterdagavond zijn we met Prof, Bones, Thabo en nog wat anderen naar het concert van Zahara geweest. Het zou om 9 uur beginnen en we waren er om 10 voor. Toen we binnenkwamen was de zaal gewoon nog bijna leeg. Ik kon dus mooi een plekje vooraan bemachtigen. Het leek me verstandiger om mn camera niet mee te nemen dus ik heb geen foto’s kunnen maken. Alleen met mn telefoon maar die zijn niet echt van super kwaliteit. Het voorprogramma starte om 21u en bestond uit 4 mannen die een soort jazz achtige muziek speelden. Om 22 uur kwam dan eindelijk Zahara op. Tijdens het concert werd er op de vloer veel gedanst, iets wat ik in NL nog niet zo meegemaakt heb. Omdat ik een van de weinige blanke was (heb nog 2 anderen gezien) wilde iedereen ook met mij dansen, zowel mannen als vrouwen. Ze pakken dan je hand beet en trekken je mee om met ze te dansen. Ook begon iedereen tegen me te praten en wilden mensen met me op de foto. Haha als ik niet beter zou weten zou ik denken dat ik ook een ster was!! Om half 1 was ik thuis en ben ik als een blok in slaap gevallen.

Ik zit hier nu inmiddels alweer 2 weken, de tijd gaat echt super snel! Ik heb al zoveel meegemaakt en gedaan dat het voelt alsof ik hier al veel langer zit. Het is wel grappig want de meeste mensen in de township beginnen me al te herkennen. Niet perse bij naam maar gewoon van hé jij was gister toch ook daar en daar? Tot nu toe heb ik me nog niet onveilig gevoeld, maar ik ga als het donker is niet alleen op pad. Ik loop gewoon met mn tas met laptop en camera rond maar niemand die me achtervolgd of wat dan ook maar. Hoop dat het ook zo blijft.
Volgend weekend ben ik een weekendje weg met vrijwilligers dus ik weet niet of ik dan ook internet heb dus het kan zijn dat mn update dan een weekje later komt.

Wederom is het weer een lang verhaal zie ik en ik hoop dat het wat te volgen is. Ik ben nl nog al goed in om van de hak op de tak springen hihi.

Liefs Cynthia

  • 16 Oktober 2011 - 10:27

    Janneke:

    Wat heb je er weer een mooi verhaal van gemaakt!
    Wat ik mij afvraag, kunnen de volwassenen daar dan wel lezen en rekenen? Leren ze dat dan op latere leeftijd of na de daycare niet meer?
    Ik heb je bericht ook even naar mijn ouders doorgestuurd, ze zijn ook erg benieuwd naar al je belevenissen.
    Kus, Janneke

  • 16 Oktober 2011 - 10:28

    Janneke:

    Ennuh, bij je huidige locatie staat nog Drachten. Ik wil wel zien waar je nu precies zit! (want dat ben ik alweer vergeten :S )

  • 16 Oktober 2011 - 11:03

    Cynthia :

    Geen flauw idee hoe ik mn huidige locatie moet veranderen. Zit nu in Port elizabeth, Zuid Afrika!

  • 16 Oktober 2011 - 12:27

    Arjen En Tineke:

    Mooi, die verhalen. Zo krijgen we best een indruk van wat je daar doet en beleeft. We leven met je mee! Hartelijke groeten!

  • 16 Oktober 2011 - 15:50

    Roelie:

    Hey lieverd!
    Jeetje zeg,wat doe jij ontzettend goed werk daar,super hoor!Ik neem mijn petje voor je af,vind het echt helemaal geweldig om je verhalen te volgen.En leuk dat je ook fotos plaatst,krijgen we inderdaad ook een goed beeld erbij.Ik wens je nog heel veel plezier en succes de komende tijd . xxx Roelie

  • 16 Oktober 2011 - 19:49

    Froukjen:

    He lieverd.

    Meid, wat maak je toch veel mee en wat heerlijk om te lezen dat je er helemaal tussen zit en al zoveel contacten hebt gelegd. Zo te lezen hoef je je niet te vervelen in je vrije tijd.
    Enne, je lijkt niet alleen een ster, je bent het ook! ;)
    Gaaf dat je dolfijnen enz hebt gezien.
    Goed plan om aparte groepen te maken op de daycare en veel te herhalen op het gebied van lezen/schrijven enz.
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag, geniet ervan om het te lezen.
    Geniet jij maar lekker verder.

    Hele dikke kus mij.

  • 18 Oktober 2011 - 19:17

    Yvonne:

    Hej skat!

    Super om je verhaal te lezen!!!

    Gaaf om die kinderen te kunnen helpen!

    De foto's zijn erg interessant om een indruk te kunnen krijgen, helemaal nadat ik het verhaal had gelezen!

    Geniet ervan want voordat je het weet is het alweer voorbij!

    Hele dikke tut!

    xXx

    Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Cynthia

Actief sinds 01 Sept. 2011
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 23334

Voorgaande reizen:

16 Januari 2013 - 17 Januari 2014

This is Africa

01 Oktober 2011 - 06 December 2011

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: