Back in NL - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Cynthia - WaarBenJij.nu Back in NL - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Cynthia - WaarBenJij.nu

Back in NL

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

06 December 2011 | Nederland, Drachten

Inmiddels ben ik weer in Nederland. Brr wat is het hier koud zeg. Toen ik maandag daar weg ging was het 32 graden en toen ik hier vanmiddag aankwam was het 5 graden.Ik wil iedereen bedanken voor de lieve berichtjes. Echt leuk om te lezen als je 9000 km ver weg zit!

Ik zal eerst nog even wat vertellen over mijn laatste dagen daar:

Vrijdagochtend 2 december ging de wekker om 3.30!! Slik!! Want we zouden een vroeg een gamedrive doen om de zonsopgang te zien. Om 4 uur vertrokken we. Het was erg mooi om eens te zien. We hadden een handdoek mee en koffie en rusks (een soort beschuitkoekjes erg lekker). Zes uur waren we weer thuis want de katten moesten weer gevoerd worden. Na het voeren ben ik maar gaan ontbijten want ik had best trek gekregen. Rond 9 uur kwam Christo terug van de jacht. Hij had 2 springbokken geschoten maar ook een struisvogel waarbij hij hulp nodig had om die in te laden. Ik ben gaan helpen. Jeetje wat is zo’n vogel zwaar zeg! Nadat we hem naar de coolroom hadden gebracht moesten eerst de veren geplukt worden. Daarna werden de poten eraf gehaald. Deze hebben we eerst even laten uitlekken aan de haken zodat het meeste bloed eruit is. Nadat de borstkast zoveel mogelijk ontdaan was van het vlees hebben we deze aan de hyena’s gevoerd. Ik kon het karkas amper verslepen maar de hyena heeft daar absoluut geen moeite mee. Een trok gewoon het hele ding mee alsof het maar 2 kilo woog. Dan pas besef je hoe sterk en gevaarlijk die dieren eigenlijk zijn.
Na de lunch hebben we het vlees allemaal opgesneden. Ik heb de struisvogelpoten gedaan. Gelukkig is er ook een filet voor ons zelf want het vlees schijnt echt super lekker te zijn. De rest is in stukken gesneden voor de katten. Ook de 2 springbokken zijn opgesneden. Ik vond het best leuk en interessant om te doen, misschien carrièreswitch ;) ?. Nadat we alles opgesneden hadden hebben we de hele coolroom grondig schoongemaakt. Dit houdt in dat ook de vloeren en muren meegomen worden ipv alleen de tafels even afnemen. Aan het begin van de middag heb ik nog even bij Buchle gezeten en heb ik wat mooie plaatjes kunnen schieten.
Een dag duurt hier best lang, zeker vandaag omdat ik al om half 4 op was. Het is niet op een vervelende manier dat de dagen lang zijn maar je doet echt heel veel op een dag. Om 10 uur ‘s ochtends heb je al het gevoel alsof het 13 uur is. En dan moet je nog een hele dag. Tussendoor heb je wel vaak momenten dat je even lekker kan uitrusten of een duik in het zwembad kan gaan nemen. Hard werken zoals we dat in NL doen dat kennen ze hier namelijk niet echt. Aan het eind van de middag heb ik weer even bij de jonge servals gezeten. Dexter vond het wel gezellig want die begon aan mn jurk en bikini te likken. Even later kwam hij ook kopjes (naja eerder kopstoten) geven. Echt leuk om bij ze te zitten! Dat zal ik nog gaan missen.
Vrijdagavond hebben we springbok gegeten met groenten en aardappelen. Het was erg lekker. Daarna ben ik nog een potje gaan tafeltennissen. Nu ik dat wat vaker doe merk ik dat het steeds beter gaat. Om ongeveer 10 uur ging ik naar mn bedje toe.

Zaterdagochtend gingen we weer jagen met Jabulani en Themba. We vertrokken om kwart over 5 vanaf het huis. Na ongeveer een uur hadden ze hun eerste achtervolging op een kudu die ze helaas hebben gemist. Nadat ze weer bijgekomen waren liepen we weer verder. Weer een uur later hadden ze een kudde springbokken op het oog. Helaas was ook deze poging niet geslaagd. Gelukkig was de derde poging wel succesvol. Een van de twee broers had namelijk een springbok gevangen. Vandaag hebben we al met al zo’n 5 uur gelopen. Toen we weer terug kwamen van de jacht zijn we nog weer even verder gegaan met het afbreken en ophalen van de hekken. ’s Middags hadden we lekker vrij. Ik heb heerlijk aan het zwembad gelegen om ervoor te zorgen dat ik toch nog een beetje kleur op mn lichaam krijg. Mn armen en schouders zijn al aardig bruin maar mn buik en rug hebben amper de zon gezien. Zaterdagavond hadden we struisvogel op het menu. Heerlijk mals is dat vlees. Het schijnt erg duur te zijn als je het normaal gesproken wilt kopen. Het zal wel weer wennen zijn als ik straks weer koe, varken of kip ga eten haha. Na het eten gingen we feesten want het was mijn laatste weekend op de farm. We hebben in de pingpongroom muziek op gezet en zijn onder het genot van een borrel gaan pingpongen, darten en dansen. Midden in de nacht (naja eigenlijk is dat al weer ochtend, namelijk een uur of 3) kregen we ineens het idee om een nachtgamedrive te gaan doen maar dat hebben we toch maar niet gedaan gezien de bestuurder best al wat gedronken had.

Zondagochtend mocht ik uitslapen. Normaal gesproken heb je op zondag vrij maar de katten moeten wel gevoerd worden. Dit wilden een aantal andere vrijwilligers wel doen. Niet dat het uitslapen echt wilde want de jonge african wildcat sliep bij me op de kamer en die had besloten om me om 7 uur wakker te gaan maken door boven op me te gaan springen om vervolgens lekker met haar nagels langs mn benen te gaan. Ik ben tot half 8 blijven liggen en heb daarna maar mn koffer ingepakt. Gelukkig ging die gewoon weer dicht. Nadat ik alles ingepakt had heb ik foto’s en gegevens met iedereen uitgewisseld. Om twaalf uur hadden we lunch.
Na de lunch wilde ik weer even aan mn kleurtje werken maar het was veel te warm, namelijk 45 graden. Je kon ook gewoon niet op de stenen liggen. Werner vroeg daarna of ik ook zin had om te gaan quadbiken wat ik een erg leuk idee vond. Met een quadbike kan je op veel meer plaatsen komen dan met de landrover en de dieren zijn er op de een of andere manier ook veel minder bang voor. Ik denk dat we ongeveer 2 uur weg zijn geweest. Op de terugweg hebben we nog een stop gemaakt bij Buchle en daar even een half uurtje gezeten. Het blijft toch echt fantastisch als je een cheetah hoort spinnen terwijl je haar aait.
Omdat vandaag mijn laatste dag was heb ik al het eten voor de dieren klaargemaakt en heb ik ze gevoerd. Ik kon nu ook een beetje bij de jongen van Joy kijken. Omdat ze echt helemaal in een hoek achter een box liggen kon ik ze helaas niet zien maar ik denk dat het er 3 zijn.
Vanacht wilde ik graag buiten kamperen, zeker omdat het mijn laatste nacht was en het weer super mooi. Na het avondeten wat vandaag springbok met geroosde aardappelen en groente was, hebben we spullen gepakt en zijn we op pad gegaan. We waren in totaal met 8 personen. Je mocht alleen een slaapzak en een kussen mee, geen matras of luchtbed ofzo. Eerst hebben we nog een korte game-drive gedaan. Het was al donker dus we deden dit aan de hand van een spotlight. We zagen een uil, kudu’s, impala’s, springbokken en jackhalzen.
Daarna hebben we een mooie plaats uitgezocht om te kamperen. We lagen op de rivierbedding wat bestond uit zacht zand. Werner heeft een kampvuur gemaakt en daar zijn we om heen gaan liggen. Er waren ook snackjes aanwezig en we hadden drinken bij ons. Het was echt helemaal niet koud wat me verbaasde. Ik had nog dikke kleding mee maar dat heb ik helemaal niet gebruikt. We hebben lekker gekletst en iIk heb geleerd aan de hand van de sterren te bepalen waar het noorden en zuiden is. Rond 12 uur zijn we gaan slapen.
De volgende ochtend werd ik alweer om half 5 wakker. Dit was net op tijd om de zonsopgang te kunnen zien. Nadat we de spullen weer gepakt hadden zijn we naar het huis gegaan en hebben we ontbeten. Daarna heb ik gedouched en toen was het alweer zover dat ik de farm moest verlaten.
Om 14 uur was ik op het vliegveld. Toen ik moest boarden regende het keihard. Echt toevallig want toen ik hier aankwam regende het ook. Mn vlucht van PE naar Joburg was niet echt fijn. Er was veel turbulentie waardoor bijna de hele vlucht het lampje van riemen vast heeft gebrand. Ook mochten we geen hete dranken als koffie en thee bestellen omdat het te gevaarlijk was.
In Joburg (Tambo airport) moest ik 4,5 uur doorkomen. Gelukkig had ik om 18.30 met Kimmi afgesproken om samen even wat te gaan eten. Zij was een weekje nog gaan reizen dus konden we mooi onze verhalen uitwisselen. Om 21.00 moest ik boarden. Eenmaal in het vliegtuig had ik 4 stoelen voor mezelf, wat wil ik nog meer!!! Maar ondanks dat heb ik toch niet heel goed geslapen.
Na een vlucht van uur was ik eindelijk in London (Heatrow). We kwamen om 9.10 aan, lokale tijd 7,10. Mijn vlucht naar Amsterdam ging om 11.50 dus moest ik weer 4,5 uur wachten. Eerst moest ik van terminal 1 naar terminal 4. In schiphol is alles met elkaar verbonden maar dat is hier helaas niet het geval. Je wordt met een bus van de ene naar de andere gebracht. Voordat je eenmaal in door de sucurity enzo heen bent ben je ook alweer een uur verder. Ook hier heb ik even rondgekeken en mn foto ’s van de reis nog maar eens doorgenomen. Ook heb ik nog even geslapen op de stoelen. De vlucht verliep erg voorspoedig. Ik zie er kennelijk echt uit als een crimineel want ik moest bij de douane mijn koffer en mn handbaggage weer openen. En ik werd bestookt met vragen waarom ik via london was gevlogen en of ik ook dingen uit de natuur mee had genomen. Ik had wel een paar stekels van een stekelvarken mee die ik in de natuur had gevonden. Toen ik mn koffer opende heb ik ze snel bedekt met mn kleding en ze zijn gelukkig niet gevonden. Omdat ik in Magwa Falls ook wat heb leren drummen vond ik het een leuk souvenir voor mezelf om een jambe mee te nemen. Ook deze werd helemaal gechecked van binnen en buiten.

Papa en Mama stonden me op te wachten. We hebben even wat gegeten en gedronken en daarna richting Drachten gereden. Bij binnenkomst had Robin slingers opgehangen en hadden Robin en Jessica beide ene welkomstpakketje voor me gemaakt. Echt super lief!! Het bestond uit pepernoten, stoopwafels en dropjes. Dan ben je toch wel weer blij dat je weer bij je familie bent. Natuurlijk had ik ze wel gemist maar ik heb zoveel gedaan en beleefd dat ik daar niet veel tijd voor had.

Ik heb het echt super naar mijn zin gehad en zou als het kon morgen meteen weer terug gaan. Alleen zou ik dan wel ook echt een paar weken willen reizen. Wie weet volgend jaar wel weer want ik heb de smaak helemaal te pakken!!

Liefs Cynthia

  • 06 December 2011 - 19:27

    Froukjen:

    Jaaaa, je bent weer thuis.
    Fijn dat je een goede reis hebt gehad en zo ontzettend hebt genoten daar.
    Zie je snel.

    xxx

  • 08 December 2011 - 23:16

    Cynthia:

    Het was echt een fantastische ervaring! Heb zoveel meegemaakt en gedaan dat ik voor mijn gevoel maar even weg ben geweest.
    Deze foto's zijn alvast even een voorproefje. Heb in totaal 4000 foto's gemaakt die ik nu aan het uitzoeken enzo ben. Liefs.

  • 12 December 2011 - 09:54

    Yvonne:

    Beetje late reaktie maar ow ow ow ow wat heb je alles weer supermooi geschreven en die foto's zijn ook helemaal top!!!

    CU soon!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Actief sinds 01 Sept. 2011
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 23388

Voorgaande reizen:

16 Januari 2013 - 17 Januari 2014

This is Africa

01 Oktober 2011 - 06 December 2011

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: