Het cheethah Project - Reisverslag uit Steytlerville, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu Het cheethah Project - Reisverslag uit Steytlerville, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu

Het cheethah Project

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

23 November 2011 | Zuid-Afrika, Steytlerville

Maandagochtend 14 november om 9.30 moest ik klaar staan. In de backback verbleven ook 2 andere vrouwen (Jane en Carol) die 4 weken het project gaan doen, die ik die ochtend ontmoette. Ik werd opgehaald door Werner en een andere vrijwilligster (Kimmi) zat al in de auto. In PE gingen we nog even wat boodschappen doen. Ik heb wat koekjes gekocht en wat savannah en douchespul want dat had ik in een backpack laten liggen en het is wel zo prettig om je haar met shampoo te kunnen wassen. Na 2,5 uur rijden waren we op de farm. De farm is ong 5000 hectare groot maar niet alles wordt gebruikt. Nadat ik mn spullen naar mijn kamer gebracht had (die ik deel met Leah, een meisje uit Duitsland) kregen we twee introductiefilmpjes te zien. Daarna hadden we een lunch. Toen we klaar waren heeft Yuko (japanse, 42 jaar) ons alle dieren laten zien.
Ik zal even beginnen met het opnoemen van de mensen die er op dit moment zijn;
De eigenaar heet Will. Dan werken hier Eric (30 jaar, donkere zuid-afrikaan), Werner, (bijna 22 jaar, blanke zuid-afrikaan) en Christo (24 Jaar, blanke zuid-afrikaan). Dan heb je Yuko, een japanse die hier nu ongeveer 4 jaar op vrijwillige basis is. Ze is blijven plakken na 2 maanden vrijwilligerswerk. De overige vrijwilligers zijn Hiromi (Japanse, 37 jaar, is hier nu 6 weken en blijft nog 2 weken), Leah (Duitse, 22 jaar), Kimmi (Amerikaanse, 48 jaar), Jane en Carol (64 en 46 jaar uit australie) en ik dan.
Momenteel verblijven hier veel dieren. Om te beginnen zijn er 7 cheetahs. Twee broers Themba en Jebulani en een moeder met 4 jongen die nu 13 maanden zijn. De jongen bestaan uit 3 mannen en 1 vrouw die woensdag opgehaald wordt om naar een ander park te gaan. Het is de bedoeling dat ze daar een mannetje vind en gaat paren.
Er zijn 3 volwassen hyena’s en 2 jongeren, er is een caracal (ik geloof dat dat een lynx is in NL) genaamd Zakuma, 5 volwassen servals, 3 servals van 3 maanden oud en 4 servals van 3 weken oud, 4 volwassen african wildcats en een jonge van 3 maanden. En dan is er nog een jonge meerkat (beter bekend als stokstaartje) van waarschijnlijk 3 maanden oud. Echt een schatje is dat.
Aan het eind van de middag mochten we helpen met het voeren van de dieren. Ze eten voornamelijk springbok, kudu en impala en de jonge servals krijgen nog melk. De broers jagen om de 2 a 3 dagen en de andere cheetahs krijgen een poot van een springbok of kudu. De Meerkat krijgt melk, wortel, ei, insecten en vlees.
Rond 7 uur was het avondeten (spaghetti bolognese) en daarna hadden we nog wat ijs. Na het avondeten mochten we de babies de fles geven wat makkelijker klinkt dan dat het is. Ze hebben erg scherpe klauwen en zijn erg beweeglijk dus je moet het flesje goed in de bek proberen te houden. Ik zit nu al onder de schrammen en het is nog maar de eerste dag. Dat beloofd nog wat. Werner vroeg of ik na het voeden nog zin om een film te kijken met Eric (man die hier al 10 jaar werkt) en daarna ben ik gaan slapen want de wekker ging de volgende dag al om 4,15!! Ja je leest het goed want we gaan jagen met de cheetahbroers.

Dinsdagochtend ging mn wekker veel te vroeg, ik hoop dat ik er aan kan wennen maar ben bang dat het niet echt gaat lukken. Om 5.15 uur vertrokken we vanaf het huis naar het cheetahverblijf dat 1,5 km ver weg is. Daarom gingen we met de auto. De broers waren al wakker en toen begon de jacht. We volgen de broers voornamelijk maar we leiden ze ook wel een beetje de goede kant op. Na ongeveer een half uur lopen zagen we een groep springbokken. We moesten bukken en stil zijn zodat de broers niet gestoord worden of dat we de prooi wegjagen. Het was erg indrukwekkend om te zien. Een van de 2 bleef zitten en de andere liep naar een andere kant zodat ze de groep van 2 kanten konen benaderen. Ik weet niet hoe maar op de een of andere manier communiceren ze en begonnen ze tegelijk te sprinten naar de groep en kregen een vrouwtje te pakken. Helaas zag ik het vanaf een grote afstand dus ik kon helaas geen foto’s maken. Toen ze de prooi eenmaal hadden gingen we er naartoe en keken we hoe ze gingen eten. Wat maken die beesten geluiden zeg als ze eten. Ik wil kijken of ik het de volgende keer kan filmen. Nadat ze alles zo goed als ophadden, ze eten de maag en darmen namelijk niet op, liepen we terug naar hun verblijf. We waren denk ik om half 8 terug.
Mijn taak voor deze week is om het eten van de dieren te bereiden en de dieren te voeren dus Yuko heeft me uitgelegd hoe ik alles moet klaarmaken. Ik heb er maar notities van gemaakt voordat ik alles vergeet.
Je begint met het klaarmaken van de voerbakken van de wildcats en de Young servals. De servals hebben wat medicatie nodig wat bestaat uit een soort van poeder wat je tussen en over/door het vlees doet en ze krijgen ook een vloeibaar iets. Vervolgens ga je de wildcats voeren (in de ochtend krijgen ze ook brokjes) en hun water verversen. Daarna krijgen de jonge servals hun eten. Als ze dat op hebben moeten de verblijven schoongemaakt worden. De poep moet verwijderd worden en alles moet een beetje aangeveegd worden. Nadat je daarmee klaar bent heb je even wat vrije tijd.
Om 10 uur ongeveer moeten de jonge servals weer melk hebben. Ze krijgen 4x per dag een flesje. Dit krijgen ze ongeveer om 5.30, 10.30, 14.00 en 20.00. Als ze 4 weken oud zijn mogen ze ook wat vlees hebben. 12 uur was de lunch. Ik had best zin in wat want me ontbijt was om 4.45. Na de lunch hebben we met zijn allen de coolroom schoongemaakt. In de coolroom word het eten voor de dieren gesneden en klaargemaakt. Het schoonmaken was hard nodig want echt overal was bloed. Omdat er schaarste aan water is hier konden ze de afgelopen tijd niet echt goed schoonmaken. Het voelde net alsof ik een crimescene na een moord aan het schoonmaken was haha.
Rond een uur of 16 ben ik weer begonnen met het eten klaar te maken voor de dieren. Nu moesten ook de volwassen servals eten hebben. Ze krijgen ong. 500 gram vlees per dag.
Vervolgens zijn Yuko, Kimmi en ik naar Zakuma gegaan om hem wat aandacht te geven. We zitten dan op de grond en hij komt langs je heen kopjes geven en je kan hem aaien. Hij had gister al eten gehad dus dat was vandaag niet nodig. Afhankelijk an zijn humeur kan je ook met hem spelen. Hij schijnt nogal dol te zijn op verstoppertje. Dan gaat hij of jij ergens verstoppen en zoek je elkaar op. Als je je dan ziet bespringt hij je. Dit vind ik te eng dus doe ik liever niet. Ook hebben we zijn verblijf gecontroleerd op gaten zodat hij niet kan ontstappen maar er ook geen andere beesten binnen kunnen komen. Zakuma vond het niet zo leuk en heeft Yuko een soort van aangevallen waardoor ze een dikke schram had.
Nadat alles gechecked en goedgekeurd was zijn we gaan voeren. Eerst weer de jonge servals, daarna de wildcats en de volwassen servals. Toen alles achter de rug was ben ik even gaan douchen. Dit mag niet te lang ivm de waterschaarste.
Omdat morgen de vrouwtjesjonge cheetah opgehaald kwamen er vanavond gasten en zijn we gaan braaien. We aten schaap en boereworst met salades. Het was heerlijk.
Daarna heb ik nog even met Leah in het gras gelegen en hebben we de sterrenhemel bewonderd. Wat was dat mooi. Er waren heeeeel veel sterren. Veel meer als dat ik normaal gesproken zie in de stad. Ook hebben we een aantal vallende sterren gezien. Daarna ging ik slapen want de wekker ging weer om 4.15.!!!

Woensdagochtend 16-11-2011 was het dan zover, het vrouwtje van 1 jaar moest gevangen worden. Het duurde in totaal 10 minuten wat bovenverwachting snel was. Toen we weer bij het huis waren heb ik het eten voor de dieren klaargemaakt en ben ik met Leah gaan voeren en schoonmaken. Daarna heb ik lekker met de jonge servals gevoetbald. Ook heb ik geprobeerd er 1 na te tekenen maar poeh wat is dat lastig. Ze zitten geen seconde stil.
Vandaag was het mijn beurt samen met Leah om voor het eten te zorgen dus om 12 uur heb ik de lunch klaargezet. Leah gaat het avondeten maken. Na de lunch hebben we met z’n allen het verblijf van de servals schoongemaakt. Dat houdt in planten verwijderen die er niet horen zoals cactussen, poep weghalen en evt. afval zoals glas en plastic verzamelen. Daar waren we wel even zoet mee. Toen we weer terug kwamen heb ik het eten bereid voor de dieren en daarna nog even met de jonge servals gespeeld. Vervolgens heeft Leah gekookt en heb ik de salade gemaakt. Jane had een lekkere chocolade-bananen cake gebakken dus we hadden weer een lekker desert. Na het avondeten moest ik de babies nog voeren en daarna heb ik nog even gepingpongd. Rond een uur of 10 ben ik gaan slapen.

Donderdag ging de wekker weer om 5,15 want de babies moeten namelijk weer om 6 uur hun eten hebben. Het voeden gaat me steeds makkelijker af, je word er steeds hanider in. Daarna hebben we de jonge servals gevoerd en de wildcats eten gegeven. Een van de vrouwtjes is zwanger en kan elk moment bevallen. Helaas is er nog niks. De jonge servals blijven elke keer ong 2 uur uit hun verblijf dus heb ik even met ze gevoetbald. Erg grappig. En ze zijn echt zo mooi!!
Na de lunch hebben we met zijn allen de verblijven van de cheetahs en de hyena’s schoongemaakt. Dit houd in dat we de drollen en de botten moesten verwijderen. Het was best een klus om alles te doen maar met zijn allen waren we ongeveer 2 uur bezig. Nadat we hier meer klaar waren hebben we stenen gezocht en de gaten in de weg opgevuld. In de middag hebben we bij Zakumi gezeten om hem gezelschap te houden. Op een gegeven moment ging hij bij mij op schoot liggen en heeft hij 10 minuten op mijn vingers zitten sabbelen.
Rond een uur of 4 hebben we nog een gamedrive gedaan. We gingen met de auto door het park rijden. We zagen giraffen, zebra’s, kudu’s, springbokken en niala’s. Ook heeft Werner ons een huis laten zien waar al meer dan 4 jaar een dode vogel hangt. Tjsah dat was echt een hoogtepunt wat ik niet had willen missen ahum. Toen we terug kwamen gingen we eten en na het eten heb ik met Leah en Christo Uno gespeeld. Om 10 uur ging ik naar bed.


Vrijdagochtend (18-11) weer gejaagd met de cheetahs. Hierdoor moeten we al 4.15 op. Het begint intussen al wat te wennen om vroeg op te staan. De jacht ging goed. Na ongeveer 40 minuten hebben ze een baby springbok gevangen. Dit was te klein voor 2 cheetahs om te eten en daarom hebben we ze verder mee op jacht genomen. Ze waren eerst wat lui maar later hebben ze nog een volwassen springbok gevangen. Deze konden ze niet helemaal op en daarom moesten we de rest van de kudu 40 minuten met ons meeslepen.Dat is best zwaar kan ik je vertellen. Toen we terug kwamen hebben we gelunched en om 2 uur de kittens gevoerd. Daarna had ik lekker een vrije middag heb heb ik in het zwembad gelegen. In de avond ben ik met de ladies (behalve Leah) naar Lizzie’s Khaya geweest. Dat is een restaurantje van Lizzie met Afrikaans eten. Het was erg lekker. We kregen lam, gefrituurde kip, vis, bloemkool, broccoli, wortels, bonen, aardappelen met butternut. Als toetje kregen we een lekker stukje cake. Het was erg gezellig en we hebben veel gelachen. Bij thuiskomst hebben we nog even uno gespeeld en daarna ben ik op bed gegaan.
Zaterdag moest ik 6.00 uur klaarstaan ivm 4x4 cursus off road rijden. Na een rit van ruim 3 uur waren we er dan eindelijk. Eerst kregen we een powerpoint introductie en daarna gingen we rijden. Christo, Werner en ik wisselden na elk obstakel met rijden. Het was voor mij erg wennen want ten eerste zit het stuur aan de andere kant en ten tweede heb ik nog nooit in een grote 4x4 gereden en nog nooit off road. Het was erg leuk. We moesten stijle heuvels op en af en door water en over rotsen rijden. Aan het eind van de cursus was er nog een braai en om half 7 waren we pas weer thuis. Het eten stond al klaar, lekkere curry met kudu, en daarna hebben we gekletst. Ook heb ik nog even een potje tafeltennis gedaan. Aan het eind van de dag heb ik nog een film gekeken.
Zondag weer 6.00 op ivm voeden kittens. Toen ik naar buiten ging zag ik dat er het veulentje van Poppins (het paard hier) was geboren, een mooi bruin merrietje met een kolletje. De rest van de dag had ik lekker vrij behalve het voeren van de kittens. Ik heb de tijd besteed met het bekijken van foto’s, lezen, zwemmen (het is hier heerlijk warm over het algemeen, zo tussen de 25 en 35 graden) en met de servals spelen.

Maandag 21 ging de wekker weer om 4.15 omdat we nu met Buchla en de cubs zouden gaan jagen. Helaas regende het in de ochtend en omdat de jongen (naja jongen ze zijn een jaar oud nu) nog niet luisteren en bang zijn voor onweer is besloten om uiteindelijk maar niet te gaan. Dus voor niks vroeg op. In de ochtend zijn we begonnen met een verblijf te maken voor de jonge servals. Omdat de kittens (die nu in een doos zitten) straks naar een buitenverblijf moeten, kunnen de jonge servals daar niet meer zijn. We maken een hok van ongeveer 7x7. We zijn er bijna de hele dag mee bezig geweest met veel irritaties vanaf mijn kant. Er wordt namelijk niet nagedacht over de dingen en er is niet echt een plan. En alles gaat een voor een in plaats van meerdere dingen tegelijk doen. Dus wat normaal gesproken misschien 2 a 3 uur kost duurde nu de hele dag. Nu moesten we tussendoor nog wel een geschoten kudu ophalen. Ter plekke werd hij opengesneden en werden de ingewanden verwijderd. Deze werden aan de de hyena’s gegeven. Het is soms best lastig om te zien al die dode beesten. Maar de katachtigen hier moeten ook eten hebben natuurlijk. Ook het vlees snijden en het voeren went. Nu had ik er persoonlijk niet zoveel moeite mee om het vlees en alles met mn handen vast te pakken maar sommigen kunnen het niet. Verder ben ik gewoon de hele dag door erg vies. De katten springen en kruipen over je en ook als je bezig bent wordt je vies. Iedereen loopt er zo bij en gelukkig is er een lekker warme douche aanwezig. Maandagavond heb ik weer uno gespeeld en ben ik rond 10 uur op bed gegaan.

Dinsdagochtend gingen we met Themba en Jabalani jagen. Daarom moest ik weer vroeg op (wat kennelijk begint te wennen want ik was voor de wekker wakker) zodat we om kwart over 5 konden vertrekken. Na een uur lopen hadden ze beide een springbok gevangen. Omdat ze niet beide een kunnen eten moesten ze een delen. De andere werd met de auto opgehaald en geprepareerd voor de andere katten. Rond een uur of 8 waren we weer terug en hebben we gaten in de wegen opgevuld met stenen en zand. Het was vandaag mijn samen met Werner beurt om te koken en lunch te maken en daarom heb ik de lunch bereid. Na de lunch zijn we verder gegaan met het servalverblijf. Voor avondeten hebben we een pastasalade gemaakt . Als dessert hadden we pannenkoeken met banaan en ananas met een karamelsaus. Dit had de vrouw van Eric gemaakt die hier even op bezoek is. Na het avondeten hebben we nog een film gekeken en daarna zijn we gaan slapen.

Woensdag 23 november gingen we vroeg in de ochtend (5 uur) jagen met Buchla en de 3 cubs. Om ze de goede kant op te lokken moesten we een (al dode) springbok meezeulen tot dat we op een open terrein waren. Na 30 minuten begonnen ze te jagen. De moeder had 1 gevangen en de cubs hadden ook 1. Het blijkt een record te zijn dat ze én twee hebben én al zo snel iets gevangen hebben. Normaal duurt het namelijk meestal 3 a 4 uur voordat ze iets hebben. Rond 7 uur waren we alweer thuis en hebben we eerst de kittens de fles gegeven en de jonge servals gevoerd. Daarna zijn we weer bezig geweest met het kamp. Het begint nu eindelijk wat op de schieten. Na de lunch heb ik even lekker gezwommen. Aan het eind van de middag hebben we een bezoekje aan Zakumi gebracht. Die wordt elke dag even bezocht. Hij heeft weer op m’n vingers zitten zuigen wat ik toch best raar vind, zo’n groot beest die op je vingers sabbelt. Vervolgens heb ik nog even meegeholpen met het servalkamp.
Het was Werners verjaardag vandaag. Daarom hadden we ’s avonds een feest met braai en taart. Er was flink uitgepakt. We hebben niet tot in de late uurtjes doorgefeest want de wekker gaat gewoon weer om 6.00 uur!!


Zoals jullie misschien al wel door hebben heb ik het hier erg naar mijn zin. Ik zit er zelfs aan te denken om misschien 2 weken langer te blijven. Echt lekker genieten is dit. Even bijkomen van het afgelopen jaar zodat ik volgend jaar weer met frisse zin ertegenaan kan.
Internet is hier erg traag en duur. Ik hoop nog een blogje te kunnen plaatsen maar het gaat niet elke week worden. Een foto uploaden duurt echt eeuwen dus helaas kan ik die nog niet showen.

Liefs Cynthia

  • 23 November 2011 - 20:47

    Janneke:

    Wát, nog 2 weken?! Haha, gelijk heb je. Geniet ervan!!!
    Kus

  • 23 November 2011 - 21:18

    Jessica Knuppe:

    lieverd wat leuk om je verhaaltjes altijd te lezen!! vind het super leuk maar mis je stiekem wel heel erg hoor!
    en hee als je langer wilt blijven zeker doen! wie maakt nou mee wat jij allemaal doet.. baby cheeta's de fles geven lekker in het warme weer zitten terwijl ik niet meer zonder handschoenen kan!! ik hoop dat de laatste weekjes ook nog te gek worden! lieverd we denken veel aan je en missen je! heeele dikke kus en een lekkere knuffel!! je zusje + de rest hier thuis;)

  • 23 November 2011 - 21:19

    Froukjen:

    He leave,

    Alweer super naar je zin lees ik wel.
    Super fijn dat je zo aan het genieten bent, en meid, ik verheugde me er op dat je bijna thuis zou komen maar kan het me helemaal voorstellen dat je nog 2 weken langer blijft. Je bent er nu!!!
    Wat een ervaring, zo goed van je dat je dit doet. Topper!!

    Dikke tut mij.

  • 26 November 2011 - 21:54

    Shirl:

    Hey cyntje,

    je verhalen zijn leuk om te lezen!!
    Geniet er lekker van, pas goed op je zelf en zeker nog 2 weken blijven.. als het kan doen!!!!!
    Jammer dat i-net zo duur is en foto's zo traag. wacht met smart opje volgende verhaaltje.. vergeet je ondertussen niet nog even je pitch skills te verbeteren.. hihi!!
    zet hem op lieverd en heeel veel plezier!!

    Liefs Shirl en emiel

    ps: het is hier weer koud en nat en het waaaaiit zo ontzettend hard!!

  • 02 December 2011 - 10:39

    Elianne:

    jeetje wat klinkt dit allemaal super vet!! en idd groot gelijk heb je dat je langer wilt blijven! alles er uit halen! en genieten het is je gegunt! maar tegelijk ook wel weer super dat je weer thuis komt! ben zoo benieuwd naar al je verhalen!! en om je weer te ziennn!!!

    liefs!! kuss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Steytlerville

Cynthia

Actief sinds 01 Sept. 2011
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 23384

Voorgaande reizen:

16 Januari 2013 - 17 Januari 2014

This is Africa

01 Oktober 2011 - 06 December 2011

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: