the first week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu the first week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu

the first week

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

08 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

The first week
Op zaterdag 1 oktober vetrok ik naar Port Elizabeth. Het was een lange reis die niet helemaal soepeltjes verliep. Het begon op schiphol. Toen de baliemedewerkster tijdens het inchecken mijn paspoort controleerde zei ze dat ik geen visum had. Schrik! Ik had naar mijn idee alles wel goed gecontroleerd. Gelukkig bleek toen ze het ging checken dat ik die idd niet van te voren had moeten halen maar dat je die daar gewoon krijgt. Nadat ik gezellig met paps en mams nog wat had gegeten en gedronken ging alleen verder. In het vliegtuig gezellig gekletst en voor ik het wist was ik al in London. Daar bij de securitycheck ging het poortje bij mij af waardoor ik mn schoenen uit moest doen en helemaal gescand en gefouilleerd werd. Daarna met een ander NL stel een cappuchino gedronken want een half uur later moest ik alweer boarden. Om bij de terminal te komen moest ik met een bus, waar ik gezellig met een piloot heb zitten kletsen. Van London vloog ik met een airbus (een groot vliegtuig met 2-4-2 stoelen) naar Johannesburg. Ik zat helemaal achteraan dus had lekker als eerste het eten en drinken. De eerste maaltijd kregen we om 11 uu savonds en de 2d maaltijd om half 7 schochtends. Verder kon je onbeperkt drinken.
Op Johannesburg aangekomen werd ik meteen verwelkomd door een flinke hoosbui. Echt ga je weg uit NL met zon en 24 graden, kom je hier in de regen. Ik moestl moest ik mn koffer weer opnieuw inchecken en natuurlijk kwam die als allerlaatste van de band af (waardoor ik bijna in paniek was). Kennelijk zie ik er crimineel uit want daarna moest en zowel mijn koffer als mn handbagage open en gecheckt worden. Toen had ik nog 45 min voordat ik weer moest boarden. Op JB was het echter 1 grote chaos. Op mn ticket stond dat ik de borden in de gaten moest houden om te kijken waar ik heen moest maar ik zag mn vlucht nergens staan. Nadat ik van hot naar her gestuurd ben dan uiteindelijk mn koffer kunnen inchecken en gaan boarden. Gelukkig was alles bij de security goed.
Eenmaal in Port-Elizabeth aangekomen regende het ook. Fijn… Gelukkig kwam mn koffer snel van de band rollen en werd ik opgewacht door Prof, de man van de Familie waar ik nu verblijf. Toen we naar de township reden had ik wel even zoiets van omg waar ben ik aan begonnen. Ik zit echt midden in de township, wel in een stenen huis en van horen zeggen ook een van de rijkste. Het huis zelf ik erg primitief maar alles is er, een gasfornuis, magnetron, douche met alleen koud water, wc, tv en er is zelfs een laptop aanwezig maar geen internet. Ook heeft ieder gezinslid een telefoon.
Het gezin bestaat uit 5 familieleden, de man des huizes: Prof(42), zijn vrouw Fanita(38), de oudste zoon Anele (20), dochter Sesethu (net 10 geworden) en zoontje Xhanti (2). Verder is Dennis hier ook, een andere vrijwilliger uit NL maar die gaat helaas morgen alweer weg. Voor de rest komen er veel mensen (vrienden en familie) gewoon binnenlopen. Ik heb hier een eigen slaapkamer waar ik me evt. kan terug trekken en kan hem als ik wil ook afsluiten dus dat is wel fijn. Het gezin is verder wel aardig. Hebben wat gepraat over de verschillen tussen NL en hier. ‘sAvonds nog veel met Dennis gepraat, die zit hier nu al 9 weken en heb veel tips enzo gekregen.
De voertaal is hier Xhosa, je spreekt het uit als Klosa waarbij je klikt met je tong als je de K zegt. Ik kan het niet uitspreken maar misschien dat het nog wel komt. Ook de naam van de jongste spreek je uit met een klik. Best grappig om te horen hoor dat taaltje maar ik versta er echt (nog)helemaal niks van.
Ik heb trouwens een nummer van hier nl 071-4488189. Mn eigen kaart gebruik ik hier niet maar ik zal die af en toe wel even checken om te kijken of ik ook smsjes heb. Ik zal wel antwoorden met dit nr.
Maandag 3 oktober:
De dag begon al goed, ik zou om 8.30 opgehaald worden om naar de daycare gebracht te worden. Dit is echter maar een paar minuten lopen maar zeker in het begin raden ze aan om samen met iemand te lopen. Prof en Fanita kunnen me niet brengen omdat ze zelf naar hun winkel moeten om 8 uur. Toen er om 9.00 nog niemand was begon ik al een beetje pissig te worden maar gelukkig kwam Dennis weer thuis. Hij zou vanochtend al op reis gaan maar helaas was de bus vol. Nu is hij later op de dag gegaan. Hij heeft me naar Prof zijn winkel gebracht en verteld waar ik evt. een taxi kan nemen. Prof heeft me toen naar de kindergarten gebracht waar ik de rest van de ochtend heb doorgebracht. Omdat het nu vakantie is zijn er momenteel weinig kinderen (nu 15 terwijl er normaal rond de 40 schijnen te zijn). De kinderen vonden het wel leuk dat ik er was en wilden meteen dansen en gek doen. Mijn taken zullen bestaan uit spelletjes met ze doen, met ze knutselen en een op een begeleiding geven waar nodig zodra de lessen ook weer gaan beginnen. Twee weken geleden hebben andere vrijwilligers het hele gebouw geschilderd waardoor het er nu erg leuk uit ziet. Qua weer is het vandaag gelukkig wel droog maar wel winderig en koud. Loop dus ook al de hele dag met een vest aan.
Omdat dit mijn eerste dag was hoefde ik alleen maar de ochtend te blijven. Daar ben ik daarna met Tabo, de gast die me op zou halen naar Wallmar Park gegaan, echt een gigantisch winkelcentrum hier in de buurt. Daar hebben ze echt van alles en komen vooral de rijkeren (blanken) boodschappen doen. Hier heb ik airtime (beltegoed) gehaald en wat fruit. Ook zit hier een internetcafé waar ik zo nu en dan heen wil. De prijs voor internet valt gelukkig nog wel iets mee, 30 Rand per uur wat ong 3 euro is. Later die middag ben ik met Thabo en een vriendin van hem (Zizipho) naar Florance gegaan, die een dansschooltje heeft. Dit was ook erg leuk om te zien. Misschien dat ik zelf nog wel wat rainassance lessen neem. Verder ben ik nog erg moe, waardoor ik lekker vroeg mn bedje ik ga. Het slapen is hier wel wennen. Het is donker om ong 7 uur. Dan is het ook niet veilig om nog de straat op te gaan. Verder hoor je savonds vooral honden blaffen die hier nogal veel rondzwerven en hanen kraaien. Ook zijn er mauwende katten en ezels die me wakker houden. Gelukkig nog geen mug gezien.

Dinsdag
Vanochtend kwam Thabo me weer ophalen om daar de daycare te gaan. Vandaag waren er maar 9 kinderen, erg weinig aangezien er normaal 54 horen te zijn. Nadeel van de vakantie, dan komen de kinderen niet zodat er ook niet voor betaald hoeft te worden. In de ochtend kwam Martijn (de organisator van de stichting) langs om te kijken hoe het ging. Omdat er maar weinig te doen is hier heeft hij me meegenomen naar het Human Dignity Centre waar ik de rest van de week ga helpen met het holiday programme. Daar zijn ook nog 4 andere vrijwilligers aan het helpen en het is wel even leuk om wat andere NLers te ontmoeten. Vanwege het vakantierooster was het programma al om half 2 afgelopen. ‘sMiddags zijn we naar de zus van Thabo gegaan en daar een film gezien. Later die die avond lekker thuis gezeten en gekletst met Bones, de neef van Prof de gastheer. Het heeft vanaf 5 uur smiddags lopen regenen en voor de rest waait het hier veel. Af en toe komt de zon even langs.
Woensdag
Vanochtend was ik erg vroeg wakker dus maar eens geprobeerd te douchen, tot nu toe heb ik me nl alleen nog maar gewassen maar dat is ook niet echt alles. Aangezien de douche koud bleef heb ik me toch maar weer gewassen. Dit gebeurd door water te koken met de waterkoker en dan in een emmer te doen en dan kan je jezelf wassen. Het is een beetje primitief maar iig warm. Mn haar wassen doe ik gewoon in de gootsteen en dan wat overgieten met kopjes. Ik zou zeggen je raakt er aan gewend. Nadat ik weer ‘schoon’ was heb ik ontbijtje gemaakt dat bestaat uit witbrood met pindakaas (dit is het enige beleg die ze hier hebben). Vervolgens kwam Thabo me ophalen en zijn we weer naar het dignity centre geweest. De kinderen kregen vandaag de opdracht om hun droom familie te maken door knipsels uit bladen te halen en aan te vullen met tekeningen en tekst. Het was best aangrijpend soms om te zien wat de kinderen opschreven: bijv. I don’t want my parents to fight anymore because the’re supposed to be lovers. Vaak ging het ook over bidden en god. Na het knutselen kregen de kids lunch en daarna gingen zee en spelletje doen waarbij ze dingen moest uitbeelden met een groep. In de middag zijn we helemaal naar Florance gelopen (wat een uur lopen is) en hebben op de dansschool gekeken en wat geholpen. Onderweg heb ik al wat mooie plaatjes kunnen schieten van de township. Ik hoop dat het uploaden wat wil, dan hebben jullie een indruk. Eindelijk was het vandaag wat zonnig, heb zelfs zonder jas en trui rond kunnen lopen. Misschien dat mn plan om bruin te worden toch gaat lukken haha.
Donderdag
Nadat Thabo me 50 min te laat kwam ophalen (heel fijn die african time) gingen we gelukkig met vervoer naar het Dignity center. Naja het is maar wat je vervoer wilt noemen. Je kan het voor je zien door je in te beelden dat je met 7 personen in een auto zo groot als een suzuki alto gepropt zit die al 2 jaar geen APK heeft gehad. Het weer is vandaag heerlijk zonnig en warm trouwens. In het centrum aangekomen gingen we eerst even spelen met de kids om daarna een puzzeltocht te doen. Aan het einde van de morgen gingen ze nog een Droomstad maken. Ook dit was weer aangrijpend, in de droomstad waren namelijk geen dronken mensen meer, werd er niet geschreeuwd, ging iedereen naar de kerk en waren er geen sloppenwijken meer. Die middag ben ik samen met een medewerker van het centrum even naar het winkelcentrum geweest om hoesstroop(hoestdrank) te halen. Ik ben nl erg verkouden. De hele dag ben ik aan het hoesten en aan het snotteren. Hoop dat het hierdoor wat beter word. Best grappig dat zuid Afrikaans. Het staat wel op de verpakking maar ze spreken het hier eigenlijk niet.
Om ongeveer 3 uur waren we bij Florance waar Zizi en een vriendin van haar (Lungi) later ook kwamen. Hebben wat leuke foto’s gemaakt en gezellig gekletst. Zizi nodigde me uit om met haar mee naar huis te gaan om een film te kijken. Haar huis is veel kleiner dan die van Prof. Ze hebben een woonkamer van ik denk 3 bij 4, een keuken, en maar 1 slaapkamer waar ze met zijn 5en slapen in een 2 persoonsbed. Zizi vertelde me dat ze zorg hebben voor 2 kinderen (nu 5 en 7 jaar) waarvan de moeder ze in de steek heeft gelaten. Ik moest mee-eten dus daar ook gezellig gegeten. Daarna ben ik nog meegegaan naar een meeting van de kerk onder de jongeren. Omdat je daar als vrouw niet een een spijkerbroek mag had ik een rokje van haar aan en ook moest ik een muts op omdat niet je hele hoofd zichtbaar mag zijn. Helaas voor mij spraken ze alleen maar Xhosa. Om ongeveer kwart over 9 was ik weer thuis. Bones vroeg toen of ik nog even mee wilde naar Chilleks, de plaatselijke bar hier. Omdat ik morgen vrij ben was ik daar wel voor in. Dat was best een leuke tent alleen is het erg jammer dat iedereen al dronken was. Drinken is hier namelijk een groot probleem. De meesten mensen maken al hun geld op aan alcohol, waardoor de kinderen niet altijd te eten hebben.
Vrijdag
Een vrije dag! Heb uitgeslapen tot ong 9 uur. Ik wilde graag wassen maar helaas was er geen elektrischiteit. Dus maar gewassen met verfrissingsdoekjes. Daarna kwam Thabo me ophalen (ik spreek tegenwoordig altijd af in Dutch time of tel een uur bij de african time op) en hebben we een wandelingetje gemaakt door de township. Toen zijn we naar de shop van Prof en Fanita gegaan en daar heb ik wat van hun specialiteiten geproefd. Naja alleen het brood dan want ze hebben daar ook gekookte ingewanden van kooien en schapen. Het ruikt erg lekker maar ik durf me er niet aan te wagen. ’s Middags ben ik met Fanita naar Town geweest. Dat is echt de stad zeg maar. We gingen met een volgepropt taxi busje heen en hebben daar 2 uurtjes rondgewandeld. En en en ik heb een springbokshirtje gescoord!! Yeahh!!! Ik hoor jullie denken wat is dat nou springbok is het officiële rugby team van South Africa. En ze zitten nu in de kwartfinale dus dat is best spannend. Zondag is de wedstrijd (helaas om 6 uur sochtends omdat de wedstrijden in nieuw zeeland zijn waar het ong 5 uur later is) dus hopen dat ze door zijn. Om half 6 waren we weer thuis, waar ik nog even bij de puppies van de buren heb gekeken. Echt zooo lief!! Ik durf ze niet echt aan te raken ivm de rabies maar alleen ernaar kijken is al leuk. Vandaag was het weer zonnig maar af en toe bewolking en weer veel wind.
Wat me verder opvalt is dat ik echt mega lang ben hier. Ik steek echt bijna boven iedereen uit. Er zijn tot nu toe nog maar 2 personen die langer dan mij waren. Daarom sta ik op de meeste foto’s ook iets gebukt om iets kleiner te lijken haha.
Zaterdag
Gisteravond kwam Dennis weer terug van zijn trip. Daarna zijn we met de mannen nog even naar chilleks gegaan en hebben daar bier gedronken. Een biertje is 660 ml en kost 13 rand wat neerkomt op ong 1.30. Als je je fles ook weer inlevert krijg je weer 1 rand terug. Op dit moment zit ik in het internet cafe. Ik heb verder nog niet echt plannen voor de rest van het weekend dus ik zie wel wat het mij gaat brengen.

Ik zie dat dit een hele lange blog is geworden, als het te lang is moeten jullie het zeggen, dan probeer ik de volgende wat korte te maken.

Liefs Cynthia

  • 08 Oktober 2011 - 10:07

    Yvonne:

    Hej Cynthia!

    Idd een heel lang verhaal maar ik heb er lekker de tijd voor genomen!

    Fijn te lezen wat je zoal bezig houdt en een indruk te kunnen krijgen hoe alles daar gaat.

    Wat zul je geschrokken zijn bij schiphol over het visum gebeuren! Dan zak je op dat moment bijna door de grond als je dat te horen krijgt!

    Echt een heel groot verschil met hier, wat leven wij dan ontzettend luxe!

    Fijn dat die Dennis jou vele tips heeft kunnen geven!

    Na het bekijken van de twee foto's zie je de armoede!

    Heeeeel veel plezier en wij hopen allemaal heel veel blog's te kunnen lezen van jou met foto's, echt tof met foto's erbij!

    Dikke tut! xxx

    Yvonne


  • 08 Oktober 2011 - 10:14

    Cynthia :

    Sorry mensen internet is te traag om meer foto's te plaatsen. zo hebben jullie toch een indruk hoop ik. Xxx

  • 08 Oktober 2011 - 10:31

    Papa;mama;robin En J:

    helemaal niet te lang. lijkt allemaal leuk wat je doet. willen graag op de hoogte blijven dus ga vooral zo door.
    veel liefs en tot de volgende blog.

  • 08 Oktober 2011 - 12:42

    Roelie:

    Hey meis!
    Heerlijk om wat van je te horen zeg!
    Lekker zo doorgaan met je blog hoor,ik vind het echt super intressant.

    xxx Roelie

  • 08 Oktober 2011 - 16:31

    Je Buurman:

    Leuk om je verslag te lezen. Doet mij denken aan mijn uitzendingen. Lekker primitief allemaal. Take care off yourselve.

    Harry

  • 08 Oktober 2011 - 17:18

    Nelleke:

    Hey Cyntje,

    Helemaal niet erg dat het lang is, zo krijgen we een mooi beeld van wat je daar allemaal meemaakt, ja wat hebben wij het dan luxe hé en maar klagen haha.
    Fijn dat je er ook een paar vrienden hebt en ook nog eens even kan gaan stappen want dat zal je wel missen hihi.
    Nou meis, pas goed op jezelf en 1 week is alweer om, zie je hoe snel dat gaat!

    Liefs van ons,
    Sierd en Nelleke

  • 08 Oktober 2011 - 18:10

    Froukjen:

    He lieverd,

    Wat fijn om zoveel van je te lezen, en dat je al zoveel contacten hebt gemaakt enz. Zo te lezen zijn de mensen daar erg gastvrij!
    Zo apart om de foto's te zien en je verhalen te lezen, je haalt alles zo dichtbij terwijl je zover weg zit.
    Geniet maar lekker verder van alle bijzondere momenten en mensen, en lekker genieten van de kindjes. hopelijk is je verkoudheid snel over.
    We houden contact.

    Liefs Froukjen.

  • 08 Oktober 2011 - 18:25

    Janneke:

    Hey liefie.

    Leuk om wat van je te horen. We hadden zondag bbq en heb toen speciaal een zuid-afrikaanse wijn gekocht ;D
    Maar dat klinkt ook wel weer raar als ik hoor hoe het daar in Afrika is. Wat zal jij als een ander mens terug komen. Geniet er van en vergeet nooit weer wat je daar meemaakt.

    Liefs, Janneke

  • 11 Oktober 2011 - 10:38

    Christa:

    Hey stoer wijf!

    Super om je verhaal te lezen. Inkorten is niet nodig! Erg leuk om te lezen wat je tot nu toe allemaal al meegemaakt hebt. Krijg steeds meer respect voor je ;).
    Hopelijk ben je snel weer beter en ik kijk uit naar je volgende reisverslag.

    Liefs, Christa

  • 14 Oktober 2011 - 14:37

    Cynthia:

    Bedankt allemaal voor jullie berichtjes, doet me erg goed om dit te lezen! Hoop morgen weer een update te kunnen plaatsen!! LIefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Cynthia

Actief sinds 01 Sept. 2011
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 23388

Voorgaande reizen:

16 Januari 2013 - 17 Januari 2014

This is Africa

01 Oktober 2011 - 06 December 2011

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: