de wildcoast toer - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu de wildcoast toer - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu

de wildcoast toer

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

13 November 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

The sixt week,

Zaterdag 5 november ging de wekker te vroeg (om 5 uur) waarna ik even snel onder de douche ben gesprongen en om half 6 vertrokken we vanaf Martijns huis. Om 6 uur waren waren we bij de anderen en vertrokken we richting Port st Johns. In totaal zijn we met 9 personen dus een leuk klein groepje. Het was een lange rit waar me inclusief ontbijt en lunchpauze 9 uur over hebben gedaan. Het scheelde dat ik lekker voorin zat en dus wel wat bewegingsvrijheid had. Om half 3 waren we er dan eindelijk. We verbleven bij backpackers Amapondo. Een voordeel was dat we niet onze tenten nog op hoefden te zetten want we sliepen in dorms. Maar goed ook want iedereen was gaar van de lange rit. In de middag heb ik even over het strand gelopen. Kom je ineens een kudde koeien tegen die daar gewoon rondlopen. De omgeving is hier hier echt prachtig. We zitten vlak bij de zee met voor de rest mooie bergen als uitzicht. Toen ik terug kwam heb ik samen met Ruben het eten klaargemaakt. We aten rijst me curry. Daarna hebben we met zijn allen lekker in de bar gezeten. Twaalf uur was ik jarig dus moest ik even wat shotjes drinken en kreeg ik een cocktail. Om half 4 lag ik in mn bedje. Oh ja wat ik nog vergeten ben te vertellen is dat tijdens het eten klaarmaken we aan de praat raakten met wat gasten die een mooie vis hadden gevangen. Die zouden ze op de braai gooien. Die wilde ik natuurlijk wel proeven. Maud zei op een gegeven moment dat ik bijna jarig was dus daar gingen ze even op in. Ik kreeg de vis met een kaars erin en die moest ik uitblazen. Uitendelijk heb ik daar maar een klein stukje van gehad want hij was hartstikke droog en bovendien pas om half 12 savonds klaar.
Zondagochtend was ik dan Jarig. Eerst lekker ontbijtje gehad (fijn om eens wat anders te eten dan witbrood met pindakaas) en daarna zijn we met de groep naar de gaphole gelopen. Dat is een natuurlijk gat in de rots waar het water uit omhoog spuit als de golven ertegen aan komen. Soms wordt het water wel 10 meten omhoog gespoten. We gingen via een smal paadje over een berg er naar toe. Het gat bleek op een rots te liggen die wat lastig te bereiken was. We moesten een stukje naar beneden klimmen met hulp van een staal kabel om vervolgens met een ladder aan de andere kant weer omhoog te gaan. De tocht duurde in totaal ongeveer een half uur. We hebben ongeveer 1,5 uur bij de gaphole gezeten. Het mooie was dat we ook veel walvissen zagen. Ze sprongen uit het water en kwamen dan met een plons weer neer. Jammer genoeg waren ze een eind in de zee maar het was echt fantastisch om te zien. Toen we terug kwamen hebben we gelunched. Na de lunch wilde ik even in de hangmat chillen maar op de een of andere manier zakte ik er door heen. Ik weet dat ik iets aangekomen ben maar om nou door een hangmat te zakken… En tuurlijk moest ook iedereen dat weer zien. Nadat iedereen uitgelachen was gingen we naar een plaatsje vlakbij de backpack waar de mudcave is en zwafelput. De mudcave is een grot met klei die de locals altijd op hun gezicht smeren als bescherming van de zon. Als je boven de zwafelgat gaat hangen dan schijn je high te worden. Dit heb ik even uitgeprobeerd maar merkte er niet zoveel van. Daarna zijn we naar een verlaten vliegveldje geweest die boven op een berg ligt. De film wit licht van Marco Borsato is hier opgenomen. Na daar even lekker te hebben gezeten om van het uitzicht te genieten gingen we weer terug. Op de heenweg kwamen we op het idee om op het dak te gaan zitten dus dat mocht de terugweg. Het zitten is liggen geworden want de weg was best hobbelig. Het was echt net een achtbaan, echt super leuk!!!
Omdat ik jarig was mocht ik het eten bepalen en ik heb voor de braai gekozen. Na het eten hebben we nog even gefeest aan de bar. Ik was nog steeds jarig dus heb ook de nodige shotjes gekregen. Rond half 2 ben ik gaan slapen.

De volgende ochtend werd ik vroeg wakker. Maud was ook wakker dus ik ben met haar even lekker een ochtendduik in de zee gaan nemen. Heerlijk was het. De zon was er ook al lekker bij (het was 8 uur) dus het water was niet heel koud. Na het ontbijt hebben we de tassen ingepakt en zijn we aan het eind van de ochtend naar de Magwa falls gereden. Dit was ong. 2 uur rijden. Het is een dorpje echt helemaal in de middle of nowhere waar geen elektriciteit en stromend water is. Hier woont Louie, een man van 40 jaar, als enige blanke en hij heeft het hier goed voor elkaar. Hij is echt een halve boomknuffelaar en is erg into de spiritualiteit. Hij heeft een groot huis gemaakt met een tuintje met wat groenten, een wc en een douche. De douche is een jerrycan die je omhoog moet takelen nadat je er water in hebt gedaan. Maar bedenk het maar eens. Ook heeft hij een soort tap vanuit de waterval gemaakt waardoor hij in huis stromend water heeft. Wauw wat is het hier ook mooi. Alles is echt nog puur, de mensen zijn hier amper toeristen gewend. In de middag zijn we naar de watervallen gelopen. Het is daar echt prachtig. De watervallen zijn 144 meter hoog. Daarna zijn we naar de top van de watervallen gelopen en heb ik daar met nog een paar even gezwommen. Ik had geen bikini aan dus ben ik mn bh en korte broek gegaan. Het was zo warm dat de afkoeling wel lekker was. Savonds heeft Martijn op een vuur gekookt en kwam er een band van het dorpje even een optreden geven met djembe’s en een gitaar. Zelf heb ik ook nog even getrommeld maar ik moet nog goed oefenen want het is nog niet echt om aan te horen. Om 24 uur ben ik lekker mn bedje in gedoken.

Dinsdag 8 november werd ik alweer erg vroeg wakker. Toen ik op mn horloge keek zag ik dat het nog maar 6 uur was maar het was al erg licht. Omdat ik niet meer kon slapen ben ik er maar uit gegaan. Best vervelend elke keer dat ik zo vroeg wakker word. De zon is hier ook al erg vroeg op dus misschien dat het daar door komt. En ach het went ook wel weer. Na het ontbijt heb ik een mooie tekening op de muur gemaakt. Ik heb een leeuw geschilderd met de tekst erbij: our state of mind is our protection from harm. Ik heb alles met mn vingers gedaan (die aan het eind zeer deden omdat ik wat vel eraf heb geschraapt met het strijken) want er waren geen kwasten.
In de middag (tenminste dat denk ik want ik heb besloten om niet meer op de tijd te letten) zijn we gaan abseilen. Het stuk was 25 meter hoog. Voordat we dit deden hadden we geoefend in huis om even wat feeling te krijgen met het gebeuren. Dat was wel erg prettig moet ik zeggen. Nadat iedereen beneden was (ik ging als 2e) gingen we verder naar een mooi gat in de kliffen waar we van het uitzicht genoten hebben. Daarna was er de keuze om nog een hike te doen van 60 min of om terug te gaan. Ik ben meegeweest met de hike. Het was erg gaaf en het was soms best klimmen en klauteren of naar beneden sliden. Echt super! Toen we terug kwamen was Martijn al bezig met koken. We aten couscous. Na het eten hebben we nog even gezeten en toen gingen we slapen. De meiden en ik hadden besloten om buiten te gaan slapen omdat het binnen nogal warm is. We hebben onze matrassen op een zeil gelegd en hadden wat extra dekens gepakt. Het was net een pyjama party. Ik best goed geslapen ondanks het maanlicht en het feit dat ze zon vroeg op komt.

Woensdagochtend na het ontbijt gingen met met zn allen magic mushrooms eten. We zaten op een mooie plek ergens in het bos. We hadden dekens en eten mee want het effect zou ongeveer 4 uur merkbaar zijn. Het was een hele bijzondere ervaring. Je voelde je erg fijn en alles was erg mooi. De kleuren waren veel helderder en je gevoelens werden wat versterkt. Ik moest zelfs even huilen omdat ik het uitzicht zo mooi vond. Ook hadden we veel lol met en om elkaar. Ik denk dat we zo’n 5 uur in het bos hebben gezeten. Haha we waren net een stel hippies met zijn allen. Maar goed daar daar geen mens komt want die zouden wel gedacht hebben als ze ons zouden zien. Toen ik weer terug was heb ik nog even geverfd en daarna zijn we begonnen met eten maken. In de avond heb ik nog even getrommeld en daarna zijn we naar bed gegaan. We sliepen weer binnen want het weer zou niet veel goed voorspellen.

Donderdagochtend hebben we na het ontbijt de spullen gepakt en zijn we via een binnendoor route naar Coffee Bay gereden. Het regende dus dat was wel jammer. In totaal hebben we er 6 uur over gedaan. We reden via smalle bergpaadjes met veel gaten en kuilen waar je met een normale auto niet kan komen. Op een gegeven moment kwamen we bij een brug die niet meer goed was, waardoor we door het water moesten. Ondanks dat het we langs erg afgelegen gebieden reden kon je goed merken dat er toch wel wat toeristen kwamen. Bijna alle kinderen die we tegen kwamen vroegen namelijk om Sweets. Ze kwamen naar de auto rennen of ze stonden langs en weg en hielden hun hand op.
Op de eindbestemming aangekomen regende het nog steeds (al sinds de ochtend) en daarom konden we weer in een dorm slapen. Fijn want tent opzetten in de regen en dan slapen is niet echt heel fijn. We verbleven in Bomvu backpackers. De rest van de dag hebben we niet zo heel veel gedaan. Ik ben nog even naar het strand gelopen en heb even wat rondgegeken. Daarna was het alweer tijd voor het eten. Na het avondeten kreeg iedereen nog een plak (space)cake. Rond 21 uur was er nog een bandje die optrad met djembe’s waar ik naar gekeken heb en daarna ben ik gaan slapen.

Vrijdag 10 november vetrokken we om half 10 om te gaan hiken. Helaas regende het alweer (of nog steeds) dus echt een fijne wandeling was het niet. Het was wel lekker om even een stuk te lopen. De paden waren berg op en berg af en we moesten stukken over de rotsen klauteren. We zagen onderweg nog wat dolfijnen dus dat was wel erg leuk. Op een gegeven moment dacht Martijn een kortere route te nemen via de rotsen. Na een tijd klimmen bleek het helemaal niet korter te zijn waardoor we of helemaal terug moesten of via een steile wand omhoog. Ik heb gekozen voor het laatste maar phoe wat was dat eng. Na 3,5 uur lopen waren we dan eindelijk bij de hole in de wal. Dat is een natuurlijke poort en een grote rotswand. Het was mooi om te zien maar omdat we zeiknat waren van de regen zijn we niet lang gebleven.
Rond een uur of 3 kwamen we weer thuis en heb ik een massage geboekt. Heerlijk even lekker ontspannen. Daarna nog even boekje gelezen en wat met het eten geholpen. Na het eten hebben we met zijn allen bij de bar gezeten want Martijn was om 12 uur jarig. Na een aantal shotjes ben ik maar mn bedje in gegaan.

Zaterdag zijn we vanuit Coffee Bay vertrokken naar Chintsa. We verbleven weer in buccaneers backpackers. Omdat Martijn geen zin had om voor 1 nacht nog alle tenten en zooi te gebruiken sliepen we wederom in een bed. We kwamen om 14 uur aan en daarna hebben we even beachvolleybal gespeeld. Toen we klaar waren waren de vrouw en kinderen van Martijn er ook. Ze hadden als cadeau een jack russel pup gegeven, echt een schatje is dat!! In de avond hebben we bij een pizzeria gegeten want Martijn vond het wel fijn om een avond eens niet te hoeven koken. Meestal heeft hij namelijk het eten klaargemaakt met wat hulp. We liepen over het strand naar de andere kant van het meer en hebben daar dus pizza’s gegeten. Het was erg lekker. De terugweg was het al pikkedonker dus moesten we met behulp van zaklampen de weg terug weer zien te vinden. Daarna zijn we met zn allen nog naar de bar gegaan om de verjaardag nog wat verder te vieren en omdat het onze laatste avond samen was.
De volgende ochtend was er om 10 uur gratis ontbijt. Van te voren heb ik even lekker bij het zwembad gelegen want het was weer mooi weer. Na het ontbijt nog even aan het strand gelegen en daarna zijn we weer naar Port Elizabeth gegaan.
Ik slaap nog een nacht in Lungile backpackers want maandag word ik opgehaald om naar mn volgende uitdaging, het cheetah project te gaan. Daar heb ik ook heel erg veel zin in. Het internet is hier gratis dus dat is wel fijn.
Ik heb echt een super leuke week gehad. Heb heel veel gezien en gedaan wat allemaal niet te beschrijven is. In ieder geval heb ik heerlijk genoten en veel plezier gehad. Wat is Zuid Afrika toch een mooi land, ik raad iedereen aan om hier eens heen te gaan!!

  • 13 November 2011 - 20:37

    Froukjen:

    Meid, ik kan niet anders zeggen dan dat het er allemaal geweldig uitziet op de foto's en ik blij ben dat je nog steeds zo aan het genieten bent! Vooral zo doorgaan, enne....niet weer door een hangmat zakken he haha.

  • 13 November 2011 - 21:18

    Janneke:

    Wauw, wat is het prachig op de foto's! Ik wil wel geloven dat het daar zo mooi is. En wat heb je weer mooie verhalen op je site gezet, we genieten hier met je mee.
    Maar Cynthia, magic mushrooms?!?! Tsjonge, jij maakt er echt een ontdekkingsreis van ;)
    Veel plezier in het Cheetah project!!
    -x-x-x-x-x-

  • 14 November 2011 - 07:13

    Cynthia:

    Dank jullie wel lieverds!! Ik kan hier alleen maar genieten, het weer is super, het uitzicht is mooi, de mensen zijn aardig...
    Echt fantastisch. Ik wou dat jullie hier ook waren.
    Xxxx terug!!

  • 14 November 2011 - 11:16

    Roelie:

    Jeeeeeeeetje lieverd wat keigaaf allemaal,ik wil wel geloven dat je volop geniet hoor,klasse.
    En de fotos,super wat MOOI!!!

    xxx Roelie

  • 15 November 2011 - 18:18

    Froukjen:

    En ik wilde ook wel daar bij jou zijn meid, lijkt me helemaal geen straf!!!!!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Cynthia

Actief sinds 01 Sept. 2011
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 23385

Voorgaande reizen:

16 Januari 2013 - 17 Januari 2014

This is Africa

01 Oktober 2011 - 06 December 2011

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: