Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Steytlerville, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Steytlerville, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

02 December 2011 | Zuid-Afrika, Steytlerville

De laatste 2 weken...

Ik wil nog even beginnen met de geboorte datums van de servals. Dat maakt wat makkelijker om te begrijpen welke servals ik bedoel.
-de kittens zijn geboren op 25 oktober 2011.
-de jonge servals (Dexter, Mystif and Lazy boy) zijn geboren op 31 juli 2011
-Lucky is geboren op 20 april 2011
Donderdag 24 november moest ik om 7.00 de kittens de fles geven. Daarna hebben we het servalkamp afgemaakt met een paar personen. Dit houdt in dat we het dak gedaan hebben en alles goed hebben vastgebonden. Ook hebben we de deur er in gezet. Ben best trots op het resultaat haha. Toen het kamp dan eindelijk klaar was mochten de jonge servals daar naartoe verhuizen. Ze zaten eerst in een verblijf van 2 bij 3 en nu in een van 7 bij 7 meter. Een goede vooruitgang dus. Ze vonden het erg leuk en begonnen meteen te spelen. Vanaf 22 november kregen de kittens tussen de middag vlees in plaats van melk. Het eten gaat ze steeds makkelijker af. Een kitten nog op het vlees aan het zuigen maar dat hopelijk wel over. Een van de jonge servals (Dexter) zuigt namelijk nog steeds op zijn vlees dus die moet nog geholpen worden met eten. Je moet het eten dan echt in zn mond duwen als hij begint te zuigen. Natuurlijk moet hij het eerst wel zelf proberen.
Voor de rest was de helft de mensen hier kapot van het feest van gister dus we hebben de donderdag maar als een zondag beschouwd. Op zondag heb je namelijk vrij (behalve het voeren) en kan je in principe doen en laten wat je wilt. Ik heb gezwommen, gelezen en met de katten gespeeld.

Vrijdag was vooral de dag van de schoonmaak. Alle hokken moesten schoon gemaakt worden. Dit houdt in dat we de uitwerpselen en karkassen verwijderen. Je neemt dan een emmer, doet handschoenen aan en pakt het op. Daarna breng je het naar een speciale plek waar alles verzamelt wordt. We zijn hier ongeveer 2 uur mee bezig geweest. Nadat alles spik en span was hebben we aan het eind van de middag een game-drive gedaan. Dit keer was het een leuke game-drive, eentje waarbij we niet alleen een dode vogel wat wat dieren in de verte zagen. We zagen veel impala’s, springbokken, kudu’s, apen en ook giraffen. De giraffen waren ook vrij dicht bij dit keer. De antilopen blijven erg lastig om op de foto te krijgen. Het weer was ook nog eens heerlijk dus ik heb echt genoten. Ik denk dat het vandaag 35 graden was. Na de game-drive hebben we de auto’s gewassen en daarna had ik even wat vrije tijd. Ik heb weer even lekker in het zwembad gelegen. Aan het eind van de middag hebben we de dieren weer gevoerd en met ze gespeeld. In de avond heb ik met Werner nog een film gekeken maar ik was zo moe dat ik halverwege al in slaap viel.

Zaterdagochtend begon weer gelijk als de andere dagen. Dus ik ging weer weer de kittens voeren en daarna met de jonge servals spelen. Ook heb ik het verblijf van de jonge servals gemaakt want het dak begon in te storten. Ze zitten nu 2 dagen in dit verblijf, vanaf donderdag. Hiervoor verbleven ze in een kartonnen doos in het huis maar daar gingen ze steeds uit klimmen dus dat werkte niet echt meer. Nadat ik daar klaar mee was hadden we de middag lekker vrij. Ik heb bij Buchle en de jongen gezeten. Ze waren lui vandaag. Na een half uur begonnen ze eindelijk interesse in ons te tonen. Uiteindeijk heeft Buchle nog mijn hand lopen likken en kon ik haar aaien. Aan het eind van de middag heb ik nog even gezwommen en geholpen met de salades te maken voor de braai van die avond.
Zondag kon ik dan eindelijk uitslapen. Naja echt uitslapen was het niet want ik was om half 9 al wakker. ’s Ochtends heb ik besteed met het spelen met de katten. Je bent dan ongeveer 2 uurbij de katten. Daarna heb ik een lunch gemaakt want het was mijn dag weer om te koken. Ik heb scrambled eggs gemaakt en een salade. Na de lunch mocht de merrie met haar veulen voor het eerst weer naar buiten. Het veulentje was echt superblij en begon meteen rondjes door de tuin te rennen. Het is echt een schatje. Je kan haar gewoon aaien en ze komt naar je toe als je roept. In de middag ben ik met Werner gaan quadbiken. Het was erg gaaf om te doen. En ook makkelijker dan dat ik dacht. Misschien was dat ook wel zo omdat het een automaat was. Je drukt met je duim het gas in en hij gaat. Het sturen gaat wel zwaarder dan ik dacht. Helaas was het weer vandaag niet zo mooi. Het regende en het was koud. ’s Avonds heb ik samen met hem gekookt en daarna hadden we een soort van afscheidsborrel want maandagochtend vertrekken er vier personen hier. Ook komen er weer vier nieuwe dus ik ben benieuwd.

Maandagochtend om 7 uur vertrokken Yuko, Kimmi, Hiromi en Leah. De tijd gaat echt super snel hier want ik begin nu alweer aan mijn laatste week. Vanaf nu moest ik het samen met Janet en Caroline doen en wij moeten het weer aan de nieuwe mensen gaan leren. Ik heb in de ochtend weer lekker bij de jonge servals gespeeld. Het was erg grappig want ze waren echt super actief vandaag. Ze raceten door het verblijf heen en sprongen op mij en renden onder me door.
Christo was in de morgen gaan jagen en kwam tegen lunchtijd terug met 3 springbokken. Ik mocht nu helpen met het snijden van deze. Je begint met het eruit halen van de ingewanden. Ik moest eerst de ballen eraf snijden wat ik altijd al eens had willen doen. And yes it felt good! Haha nu ik er zo over nadenk klinkt het net alsof ik een psycho ben. Daarna heeft Christo geholpen met het eruithalen van de maag, darmen hart en lever. Je moet de maag niet opensnijden want anders komt de hele inhoud eruit. Daarna moest ik de voorbenen eraf halen. Daarna de achterbenen. Dit klinkt makkelijker dan dat het is maar het was wel super leuk om te doen. De benen worden in zijn geheel bewaard en gevoerd aan de cheetah’s of aan Zakumi (de caracal). De rest van het lichaam was daarna aan de beurt. Eerst moet het vel eraf, daarna kan je het vlees van de botten af halen. Op de rug zaten mooie filets (die gewoon voor ons zelf zijn) en de rest wordt opgesneden voor de dieren.
Er wordt echt niks verspild hier. Filets zijn voor ons, de benen en het lichaam is voor de cheetahs, servals en african wildcats. De ingewanden en de karkassen gaan naar de hyena’s. De cheetahs krijgen gewoon een hele springbok of een voor of achterbeen. Zakumi krijgt alleen een been. De servals krijgen alleen in stukken gesneden vlees en hetzelfde geldt voor de wildcats.

Aan het begin van de avond kwamen de andere vrijwilligers aan. Een jongen, Patrick 36 jr uit NL, en drie meiden, Patrictia (33, belgie) , Charlène (20, Frankrijk) en Leanne (30, engeland). Ze hebben even een korte rondleiding gekregen en daarna hebben we gegeten en nog gekletst. Christo en Jane waren vandaag aan de beurt om te koken en deze hebben meteen een filet geroosterd. Was echt heerlijk. Het eten hier is vrij gevarieerd maar soms wel lastig met het koken. De dichtstbijzijnde winkel is 17 km verderop en dat is een lokale buurtsuper. Ze hebben er het meeste wel maar niet alles. Qua vlees eten we wild. Dit is springbok, kudu, impala en soms ook struisvogel. Ook eten we af en toe schaap.Daarna ging iedereen zijn bedje op zoeken.

Dinsdag 29 november heb ik de vrijwilligers laten zien hoe ze het vlees voor de dieren moeten klaarmaken. Daarna gingen we de dieren voeren en even met ze spelen. In de middag heb ik weer even bij Bushle en de cups gezeten. Ze waren lui vandaag dus veel interactie was er vandaag niet. Weer teruggekomen bij het huis heb ik eerst weer even een duik in het zwembad genomen. Heerlijk is dat af en toe. Het is hier ook zo warm soms, vooral als het windstil is. Rond half 4 hebben we weer een game-drive gedaan. Nu pas besef ik hoe groot de farm is want ik had nog niet eerder deze route gehad. We zagen vooral springbokken, kudu’s, impala’s, steenbokken en duikers. Ook zagen we een paar apen. Rond half 6 waren we weer terug. Het avondeten van vandaag was kale macaroni met en beetje kaas, niet lekker. Daarom hebben we met een paar daarna nog lekker chips zitten eten en gekletst. Ook heb ik nog even naar de sterren liggen kijken. De sterrenhemel is hier echt zo mooi, ik raak daar echt niet op uitgekeken. Ik heb nog geprobeerd om er een foto van te maken maar helaas wil dat niet echt lukken.

Woensdagochtend ging de wekker weer om 4.30 uur want we gingen weer jagen met Jabalani en Themba. Al vrij snel hadden ze springbokken in het vizier maar helaas hadden ze allebei niks gevangen. Omdat ze veel energie verspillen tijdens het rennen moesten ze eerst ong. 10 minuten bijkomen om weer verder te kunnen. Ze kunnen 120 km/uur rennen maar dat houden ze niet lang vol. Eenmaal weer aan het wandelen werd het warmer en warmer. Rond half 9 hadden ze weer iets gespot en ditmaal was het een succesvolle achtervolging. Ze hadden een duiker gevangen. De broers waren erg hongeren want er is bijna niks overgebleven van de prooi. Soms laten ze een halve karkas liggen en soms bijna niks. Toch moesten de botten mee naar huis voor de hyena’s. Om 10 uur waren we weer thuis. Ik heb me meteen omgekleed (ik heb nl altijd een lange broek aan tijdens het jagen want de bosjes zijn best gemeen soms) en ben in het zwembad gesprongen. Om half 12 heb ik met Patrick lunch gemaakt want het was mijn dag weer.
In de middag kwamen Martijn, Ruben en Maxime op bezoek. Ze waren er ongeveer een uur of 14 en toen ben ik samen met Christo met ze gaan jagen. Ik was nog niet eerder meegeweest op een jacht. Bij het eerste schot schrok ik wel, die knal was harder dan ik had verwacht. Na een uur had Christo een springbok geschoten. Toen we bij deze aankwamen was hij nog niet helemaal dood dus moest hij zo snel mogelijk echt afgemaakt worden om langer lijden te voorkomen. Dit werd gedaan door met een mes vanaf de achterkant van het hoofd in de hersens te steken. Daarna werd hij ingeladen in de auto en gingen we weer terug naar huis. Bij de coolroom aangekomen mocht ik weer de ingewanden eruit halen zodat hij klaar is voor de cheetahs.
Toen ben ik begonnen met het maken van salades en marineren van het vlees. We gingen namelijk weer braaien. Ook heb ik appelflappen gemaakt. Het is echt grappig hoe de anderen het hier noemen. Namelijk flappentappen, flippenflappen want ze kunnen het niet onthouden. Gelukkig vielen ze in de smaak. Helaas begon het halverwege de avond te regenen dus echt lekker braaien was er niet bij.

Donderdag ging de wekker weer om 5.15 uur. Om 6 uur hebben we eerst weer de katten gevoerd. Daarna hebben we de kampen van de hyena’s schoongemaakt en planten uit het verblijf van de cheetahs verwijderd. Dit moet een keer in de zoveel tijd gebeuren omdat de planten anders tegen het schokdraad aankomen waardoor die niet goed meer werkt. Rond een uur of 11 waren we hier mee klaar. We hadden even een koffiebreak en daarna gingen we oude hekken ophalen. Deze zijn van ijzer en we moesten de meeste draden nog doorknippen en uit de grond halen. De farm was voorheen een schapenboerderij en doordoor zijn er nog overal hekken. Half 1 hadden we lunch en na de lunch hebben we tot half 5 doorgewerkt met het losmaken, lostrekken en laden en lossen van de hekken. Weer teruggekomen hebben we de katten weer gevoerd. Toen dat klaar was gingen we met zijn allen uit eten in Steytlerville, het dorpje hier vlak bij. Het was erg gezellig en lekker. Ik heb ook een nieuw lekker drankje ontdekt, namelijk nachtmusik. Dit is een chocoladelikeur. Om 23 uur waren we weer thuis en moesten we nog de kittens de fles geven.
Vrijdagochtend ging de wekker om 3.30!! Slik!! Want we zouden een vroeg een gamedrive doen om de zonsopgang te zien. Om 4 uur vertrokken we. Het was erg mooi om eens te zien. We hadden een handdoek mee en koffie en rusks (een soort beschuitkoekjes erg lekker). 6 uur waren we weer thuis want de katten moesten weer gevoerd worden. Na het voeren ben ik maar gaan ontbijten want ik had best trek gekregen. Rond 9 uur kwam Christo terug van de jacht. Hij had 2 springbokken geschoten maar ook een struisvogel waarbij hij hulp nodig had om die in te laden. Ik ben gaan helpen. Jeetje wat is zo’n vogel zwaar zeg! Nadat we hem naar de coolroom hadden gebracht moesten eerst de veren geplukt worden. Daarna werden de poten eraf gehaald. Deze hebben we eerst even laten uitlekken aan de haken zodat het meeste bloed eruit is. Nadat de borstkast zoveel mogelijk ontdaan was van het vlees hebben we deze aan de hyena’s gevoerd. Ik kon het karkas amper verslepen maar de hyena heeft daar absoluut geen moeite mee. Een trok gewoon het hele ding mee alsof het maar 2 kilo woog. Dan pas besef je hoe sterk en gevaarlijk die dieren eigenlijk zijn.
Na de lunch hebben we het vlees allemaal opgesneden. Ik heb de struisvogelpoten gedaan. Gelukkig is er ook een filet voor ons zelf want het vlees schijnt echt super lekker te zijn. De rest is in stukken gesneden voor de katten. Ook de 2 springbokken zijn opgesneden. Ik vond het best leuk en interessant om te doen, misschien carrièreswitch ;) ?. Nadat we alles opgesneden hadden hebben we de hele coolroom grondig schoongemaakt. Dit houdt in dat ook de vloeren en muren meegomen worden ipv alleen de tafels even afnemen. Aan het eind van de middag heb ik nog even bij Buchle gezeten.

Een dag duurt hier best lang, maar niet op een vervelende manier, zeker vandaag omdat ik al om half 4 op was. Je doet echt heel veel op een dag. Om 10 uur sochtends heb je al het gevoel alsof het 13 uur is.


Dit is mn laatste blog die ik plaats. Nog 2 dagen en dan zit mijn avontuur er helaas weer op. Ik heb het echt super naar mijn zin en had dit absoluut niet willen missen. Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes/smsjes en emails.




  • 03 December 2011 - 18:38

    Janneke:

    Hey meis.
    Ik weet niet wanneer je het internet nog weer ziet en wanneer je precies aan je reis terug begint, maar bij deze wil ik je alvast veel sterkte wensen bij je afscheid van Afrika. Ik hoop dat je een goede reis naar huis hebt en ik zie er naar uit al je verhalen te horen en foto's te zien. Voor mijn gevoel ben je helemaal niet zo lang weggeweest, misschien wel doordat je elke keer van die mooi verhalen hebt geschreven, maar ik heb je wel gemist!!
    Tot gauw!!
    -x-

  • 04 December 2011 - 06:22

    Annemiek:

    Lieve Cynthia,

    Wat leuk om te lezen hoe het was in Afrika. Een heel avontuur wat je allemaal hebt meegemaakt. Een hele goede terugreis en doe voorzichtig. We zien je gauw.

    Liefs,

    Annemiek

  • 04 December 2011 - 08:43

    Froukjen:

    He skot,

    En dat was dan je laatste blog vanuit het verre Afrika.
    Ik lees elke keer weer met veel plezier je verhalen, en meid, die dieren helemaal ontleden, net alsof je nooit anders hebt gedaan haha.
    Lijkt me niks, maar je zult er wel aan wennen...
    Je zult nog af moeten kicken na al dat lekkere braai eten de laatste weken.
    Er is geen twijfel over mogelijk dat jij t naar je zin hebt gehad, en de weken zijn voorbij gevlogen maar ook ik heb je gemist. Fijn dat we toch zoveel van je hebben gehoord in de periode dat je zo ver weg was.
    Een heeeele goede reis en tot heel snel.

    Dikke tut mij.

  • 04 December 2011 - 12:02

    Roelie:

    Lieve lieve Cynthia,
    Onvoorstelbaar wat ontzettend gaaf dat jij deze hele reis mee mocht maken.oh wat heb je dan ontzettend veel gezien en geleerd he?
    Ik vond het geweldig om je verhalen te volgen,ik nam er dan ook echt alle tijd even voor,je hebt ze echt ontzettend mooi geschreven.
    Hey lieverd,geniet nog even van alle dingen die je gaat doen en ik wens je een hele goeie reis terug.
    Ik zie er naar uit om je weer te zien,tot gauw!

    Dikke knuffel van Roelie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Steytlerville

Cynthia

Actief sinds 01 Sept. 2011
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 23382

Voorgaande reizen:

16 Januari 2013 - 17 Januari 2014

This is Africa

01 Oktober 2011 - 06 December 2011

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: