the fourth week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu the fourth week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu

the fourth week

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

29 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

The Fourth week,
Afgelopen weekend ben ik lekker een weekendje weg geweest. Vrijdagochtend 21 oktober werd ik ’s ochtends om half 8 opgehaald om daarna te verzamelen bij hij huis van Martijn. Een aantal van de groep had ik al gezien maar de meeste mensen nog niet. We waren in totaal met 17 personen. Vervolgens gingen we richting Chintsa. Onderweg hadden we een paar keer een plaspauze en hebben we gelunched. Om ongeveer 15 uur kwamen we aan. Eerst hebben we de bedden verdeeld. Ik sliep met 7 andere Nederlandse meiden in een bungalow. De rest sliep in tenten. Daar was ook het kamp. Martijn heeft een aanhanger wat een super luxe tent is als je die uitvouwt en waar een gasfornuisje inzit. Daar moeten wij heen gaan als we willen eten. Daarna hebben een potje beachvolley gedaan. Het leuke was dat er gratis wijn was en zodra je de bal uitsloeg moet je een shotje wijn nemen. Na het beachvolley ballen ben ik heerlijk lekker gaan douchen! Oh wat was het fijn om even lekker onder een warme straal water te staan!! Rond 20 uur hebben we gegeten in de bar (vlees met aardappelsalade en brood) en vervolgens lekker gefeest. Het was erg leuk, heb ook veel mensen leren kennen uit verschillende landen. Uiteindelijk ben ik samen met 2 meiden en Martijn nog gaan zwemmen in het zwembad (ja om 4 uur ‘s nachts) en daarna ben ik gaan slapen.
Zaterdagochtend moest ik vroeg op want om 10 uur begon de surfles. Samen met Maud en Renilde en met nog 3 andere mensen die toevallig ook uit NL kwamen hadden we les van Warren. Hij surft al 22 jaar en geeft sinds een aantal jaren les. Grappige was dat hij er ook echt uit zag als een surfdude, en hij had rastahaar. Het surfen ging me redelijk af. Het was de eerste keer dat ik het deed en ik heb uiteindelijk 2x even gestaan. Maar sjonge wat is dat vermoeiend zeg. Je moet er echt een goede conditie voor hebben. Je moet met je plank een eind de zee in en dan wachten op een goede golf. Dat wachten is makkelijker gezegd dan gedaan. Er komen namelijk ook andere golven die je wat meenemen en er was een onderstroom waar je tegen moest vechten. Zodra er een goede golf was moest je snel op je plank klimmen en hard gaan peddelen. Als je eenmaal op de golf zit (wat mij 2 van de 10 pogingen lukte) dan kan je proberen te gaan staan. Ik heb in ieder geval erg veel plezier gehad. In de middag nadat we gelunched hadden ben ik samen met Maud nog gaan beachvolleyballen. We hebben 5 van de 5 potjes gewonnen. Ook nu was er weer gratis wijn en shotjes en af en toe een ‘drinking break’. Rond 7 uur hebben we pasta gegeten in het kamp en daarna gezellig gekletst. Later in de avond zijn we met de groep weer naar de bar gegaan waar we weer gefeest hebben. Ook heb ik een paar potjes pool gespeeld. Dit keer had ik het niet zo laat gemaakt, ik lag om 2 uur in mn bedje.
Om 6 uur werd ik helaas al weer wakker. Ik weet niet wat het is maar vervelend was het wel. Uiteindelijk heb ik toch nog weer even wat kunnen slapen tot half 9 en toen ben ik er maar uit gegaan. Voor de zondag had ik namelijk paardrijden geboekt. Nadat we ons ontbijt op hadden werden we (er gingen nog 3 anderen van de groep) opgehaad en naar de paarden gebracht. Ik werd gekoppeld aan Judi, een grote schimmel. We hebben heerlijk door wat velden en vervolgens over het strand gereden. Daarna nog door een stukje water gestapt, wat toch nog best diep was gezien ik mn benen echt op moest tillen om geen natte voeten te krijgen. Helaas waren we met een erg grote groep (10 personen in totaal) waardoor we het grootste gedeelde alleen maar gestapt hebben. Dit kwam mede ook omdat de paardjes een beetje vervelend waren. De leider van de groep is zelfs nog van haar paard gevallen, wat stiekem toch ook wel weer grappig was. De tocht duurde uiteindelijk 2,5 uur. Rond half 2 vertrokken we vanuit Chintsa weer naar Port Elizabeth en om kwart over 7 was ik weer thuis. Vlak daarna kwamen Prof, Fanita en de kids thuis en hebben we elkaars weekenden even besproken. Ik heb echt een super weekend gehad, het was heerlijk om even uit de township te zijn. Het weer was trouwens super, lekker warm en zonnig dus dat was een leuke bijkomstigheid. ’s Avonds vroeg op bed want ik had afgelopen weekend niet veel geslapen. Heb nu nog meer zin om de wildcoast toer te doen!!

Maandag was ben ik weer naar de daycare gegaan. Ik merk nu al wel verschil met de planning, vooral Thelma doet erg haar best om de schema’s aan te houden. Het thema van vandaag was Ziekenhuis. Ik heb uitgelegd wat er gebeurd in een ziekenhuis en de kinderen moesten antwoord geven op vragen zoals; wat doet een dokter, verpleegster en wanneer ga je naar een ziekenhuis. Een jongetje is ooit in het ziekenhuis geweest voor een oogoperatie, waar hij over verteld heeft. Wat heb het meest bijgebleven was is dat zijn moeder erg moest huilen. Daarna mochten de kinderen witte kapjes voor op hun hoofd maken. Helaas was ik mn camera vergeten mee te nemen dus ik heb het niet vast kunnen leggen. Het was best een leuk gezicht. Vervolgens heb ik voorgesteld om nog een toneelstukje over het ziekenhuis na te spelen. De kids gingen helemaal op in hun rol als patient, dokter of zuster. Vlak voor het middageten heb ik Thelma geholpen met het op de foto zetten van een paar kinderen voor de graduation. Ze moesten een uniform aan en een nepdiploma vasthouden. Op de graduation zelf krijgen ze dan hun ‘diploma’. Elke dat worden er een paar gedaan dus morgen hoop ik zelf ook wat foto’s te kunnen maken.
Omdat ik graag even mn blogje op internet wilde zetten ben ik iets eerder weggegaan bij de daycare. Bij het internetcafé aangekomen bleek mn accu leeg dus helaas kon ik mn blog niet online zetten. Ik typ alles namelijk om de paar dagen op mn laptop en ik had geen zin om alles over te typen. Ook weet ik niet meer precies uit mn hoofd wat ik welke dag gedaan heb, ik maak namelijk zoveel mee!! Wel vind ik het fijn om jullie berichtjes te lezen. Doet me erg goed om te weten dat jullie aan me denken. Dat doe ik namelijk ook over jullie. Ik merk al wel dat niet al mn smsjes aankomen.
Bij thuiskomst bleek dat we een schotel hebben!! Eindelijk normaal beeld ipv ruis en strepen. En meer zenders natuurlijk. Vooral Sesethu was erg blij hiermee. Het grappige is dat ze hier ook een soort van GTST hebben, generations heet het, wat ik bijna elke avond kijk. Nu kan ik het dan goed zien. Zal het nog gaan missen als ik het straks niet meer kan zien.

Dinsdag hebben we op de daycare maskers gemaakt die ik getekend heb. De kinderen konden kiezen tussen een leeuw en een olifant. Helaas waren na 10 maskers de elastiekjes al op, maar dat kon de pret niet drukken. De kids hielden het dan gewoon met hun handen voor hun hoofd. Ze waren er echt helemaal blij mee, net als met de vliegtuigjes. Ze spelen er de hele tijd mee en laten het trots aan iedereen en wel 100x aan mij zien. Ook heb ik vandaag weer wat foto’s gemaak voor de graduation. Na het werk ben ik met Siphokazi mee naar haar huis gegaan. Daar schrok ik wel van. Ze woont samen met haar vriend en een baby in een shack van 3 bij 4,5 meter ongeveer. Ze betaald daar 150 rand huur per maand voor, dat is veel als je weet dat ze maar 600 rand salaris krijgt. Haar vriend werkt ook dus ze komen wel rond maar echt geld hebben ze hier niet. Thelma had namelijk voorgesteld om komende vrijdag een feestje te houden maar de andere collega’s hebben geen geld, zelf geen 20 rand (2 euro) om te potten. Ik heb daar gegeten en een film gekeken. Gelukkig had ze speciaal voor mij macaroni klaar gemaakt want wat ze zelf gingen eten ging me net wat te ver, namelijk chicken head en feet. En dan niet een drumstick maar echt de poten (klauwen) van de kip en de hoofden. Ik heb er ook een foto van gemaakt van Siphokazi dan weer erg grappig vond. Het gaat btw om het vlees wat nog aan de poten en hoofden zit wat ze dan op eten. Het schijnt wel lekker te zijn maar ik heb me er niet aan gewaagd.

Woensdag hebben ze op de daycare vooral het toneelstukje geoefend wat ze moeten uitvoeren. En we hebben lekker buiten gespeeld want het weer is nog steeds heerlijk. Dat wil zeggen 25 graden met af en toe wat wind maar heb vanaf het weekend al geen trui meer gedragen! Aan het einde van de ochtend heb ik weer de wekelijkse boodschappen gedaan. Ik heb ook een aantal kinderen handjeklap geleerd wat ze steeds willen doen.
Om half 5 had ik met Sesethu afgesproken. Ik had namelijk als verrassing voor haar dat ik haar mee nam naar de bioscoop. Ze is er ooit wel eens geweest maar ze kon zich niet meer herinneren wanneer dat nou precies was, iig al 3 jaar geleden. Sese mocht de film uitzoeken en het is Monte Carlo geworden. Ook mocht ze een grote slush een grote bak popcorn die we gedeeld hebben. Zelf had ik een grote cola. In totaal was ik hiervoor 130 rand kwijt, wat 13 euro is. Na de film zijn we nog uit eten geweest bij de pizzeria. Ik had een pizza die cosmopolitan heette en Sese had spareribs met patat. Uit eigen gaan kost hier ook bijna niks. Voor dit en een glas wijn en een glas cola was ik 12 euro kwijt. Voor 25 euro dus een leuke avond gehad voor 2 personen, en dat werd echt heel erg gewaardeerd. Heb er een paar hele dikke knuffels voor gekregen. Het gekke was trouwens dat op een gegeven moment 2 blanke meisjes in Walmerpark aan Sesethu vroegen of ze haar moeder verloren was. Kennelijk is het toch niet normaal dat ik als blanke vrouw met een donker kind rondloop hier. Ik heb ze toen maar verteld dat het niet het geval was. Ook bij de pizzeria vroeg de serveerster wat mn relatie met haar was. Trouwens in de winkels zijn bijna alle mensen die er werken donker. Zowel de vakkenvullers, caissières en serveersters zijn meestal niet blank. In de winkels voor de rijkere mensen werken dat wel weer blanken. Ondanks dat de apartheid er niet meer is merk je nog steeds dat er sporen hiervan nog steeds aanwezig zijn.

Donderdag 27 oktober heb ik op verzoek van Mama Iris een soort van poster gemaakt voor de graduation met de tekst Ilitha graduation 2011 erop. Ik heb letters van gekleurd papier gemaakt en deze op een witte achtergrond geplakt. Iedereen vond het erg leuk wat ik gedaan had. Het leuke van het werken op de daycare is dat ik mn creatieve kant hier lekker kan laten zien. Naja zo creatief ben ik op zich niet maar hier vinden ze het heel wat. Ik maak elke keer een tekening bij de thema’s die we behandelen of ik bedenk dingen zoals een toneelstukje doen. De tekening die ik maak wordt dan overgetrokken zodat elk kind een tekening heeft. Een printer op kopieermachine dat hebben ze op de daycare niet.
Wat ik nog niet verteld had is dat elke keer bij het slapen na ong een uur een jongetje huilend wakker wordt. Hij is dan echt helemaal in tranen. Als er dan gevraagd wordt wat er is zegt hij elke keer hetzelfde, namelijk dat zijn oma hem (inelkaar) geslapen heeft. Bij wat meer navraag blijkt dat hij gewoon bij zijn ouders woont en dat zijn oma ergens anders woont. Het is me pas de afgelopen 2 weken opgevallen dat hij zo moet huilen elke keer maar hij schijnt het al langer te hebben. Ik ga er even goed over nadenken om te kijken wat ik hier mee moet. Ik denk namelijk niet dat je dit zomaar verzint. Als hij eenmaal weer goed wakker is, huppelt hij gewoon vrolijk lachend weer rond. Een nadeel is dat hij mij zelf niet kan verstaan, hij spreek alleen Xhosa dus zelf een gesprekje met hem voeren lukt helaas niet.
In de middag vroeg Thelma weer of ik zin had om met haar mee naar huis te gaan. Daar hebben we weer gekletst samen met haar buurvrouw die toevallig Cindy heette. We hebben het gehad over het geloof, over het geloof in geesten en de rituelen die daarbij horen en Cindy vroeg waarom ik een ring droeg. De meeste mensen geloven hier in God en gaan trouw naar de kerk, vaak meerdere keren per week voor een gemeenschappelijke meeting of bespreking of om de liederen te oefenen.
Het geloof ik geesten en spoken en heksen is hier ook vrij erg. Zo mag ik hier in huis wel het water koken maar niet de koffie klaar maken. Dat houdt in niet de oploskoffie in de beker doen en geen melk en suiker in de koppen doen. Dat staat namelijk in verhouding met hekserij en dan kunnen er geesten komen. Ook zie je hier in de township op een aantal huizen schedels hangen. Dit is vaak een restant van een offer en dat houdt de kwade geesten buiten. Het schijnt dat ook bij aardig wat families elk kind zodra hij of zij 12 word een ritueel moet doen. Er wordt dan een geit geslacht en het kind moet in een gewaad helemaal alleen een poot van de geit opeten. Gebeurd dit niet dan bestaat er de kans dat de jongen homo word of de vrouw een hoer en de kinderen niet gezond worden. Thelma zelf zegt hier niet in te geloven maar kennissen van haar schijnen dit wel te doen. Oh ja er kwam ook nog een jongetje langs om mij te bekijken. Hij zat me letterlijk aan te staren. Ook hij had nog nooit eerder een blanke gezien.
Toen ik thuis kwam vroeg Prof of ik ook zin had om een potje te poolen. Daar was ik wel voor in dus ben ik met Bones en Prof even gezellig gaan poolen. Ik heb van beide 1x gewonnen en 2x verloren maar het was spannend. De volgende keer maak ik ze wel in!

Vrijdag hebben de kids weer het toneelstukje geoefend. Na de small lunch hebben ze gekleurd, ik had al een keer boerderijdieren gemaakt en die werden weer overgetrokken. ’s Middags vroeg Iris of ik mee wilde om de foto’s voor de kids te laten afdrukken. Dat was wel een leuke afwisseling want de kinderen slapen smiddags toch. Na het werk ben ik met Siphokazi mee gegaan naar haar huis want er was een feestje en ik MOEST ook heen van haar. Haha, wel grappig. Heb nog wat afrikaanse dansjes geleerd. Om half 9 was ik thuis en heb ik gegeten en een film gekeken. Ik was best moe dus ben niet meer weg gegaan. Morgenochtend ga ik weer naar Walmer Park en hoop ook even te shoppen daar. Kleding is hier nl niet heel erg duur. In de middag ga ik waarschijnlijk naar een bruiloft. Ben benieuwd. Het is hier mn laatste weekend dus we gaan het uitgebreid vieren !!


Volgende week zaterdag ochtend ga ik vroeg weg en ik weet niet of ik nog een blogje kan plaatsen.Ik ga dan 9 dagen toeren langs de wildcoast. We komen dan op de wat meer afgelegen gebieden waar waarschijnlijk geen internet is. Daarna ga ik rechtstreeks door naar het cheetah project waar ik wel een blogje hoop te kunnen plaatsen.

  • 29 Oktober 2011 - 12:51

    Froukjen:

    Nou, ik ben helemaal bijgelezen hoor.
    Klinkt als een geweldig leuk weekend!
    En je hebt heerlijk kunnen douchen, heb je er inderdaad 1 uur onder gestaan ;)?
    de foto's zien er gaaf uit van alles wat je hebt gedaan.
    En ieuwwww, die kippenpoten en hoofden, bleehh. Dacht dat jij alles wel probeerde maar kan me voorstellen dat je dit iets te ver ging haha.

    Vreemd verhaal van dat jongetje dat huilend wakker wordt, misschien komt hij wel eens bij zn oma en is er iets gebeurd. Lastig om daar achter te komen.

    heb je nog lekker geshopt en ben je nog naar de bruiloft geweest?
    Jou tijd zit er dus al bijna op hier, het vliegt echt om zeg.

    Wat ik me afvroeg is, hebben de kinderen het daar echt heel slecht (als ik lees dat ze snoep enz krijgen...).
    Hebben ze zeg maar voldoende kleding/eten/onderdak enz? Waar zouden ze behoefte aan hebben op de daycare bijvoorbeeld en wat kost dat daar? Moet ik het gewoon zien als een soort kinderdagverblijf voor kindjes met werkende ouders of is het voor kinderen die het thuis niet goed hebben???

    Je hebt in ieder geval weer wat leuks voor de boeg, 9 dagen wildcoast, wauwie, klinkt om jaloers op te worden hihi.

    Hier gaat alles goed. Heb mn eerste werkweek erop zitten en dat ging lekker. Ook wel fijn om weer aan de slag te gaan.

    Hele dikke tut mij.

  • 29 Oktober 2011 - 15:54

    Jessica:

    cynt!!!
    wat klinkt het allemaal leuk zeg en wat fijn om ook even naar je foto's te kunnen kijken. wauw wat zag het strand er mooi uit waar je met de paarden bent geweest!
    vind het elke week weer super leuk om de verslagjes van je te lezen!

    nog veel plezier daar en geniet ervan schat! bellen/ skypen snel weer!

    heeeeel veel kusjes! je zusje

  • 30 Oktober 2011 - 07:44

    Janneke:

    Wat maak je veel mee zeg! Prachtige foto's ook, leuk om jou ook weer even op de foto's te zien.
    Genietse en succes met je laatste week! -x-

  • 30 Oktober 2011 - 13:19

    Roelie:

    Meid,meid,meid wat doe je het toch super daar echt TOP!!!
    En inderdaad wat een mooie fotos allemaal,geniet nog even van je laatste week en dan op naar de volgende uitdaging.
    Dikke knuffel van mij.

  • 30 Oktober 2011 - 17:15

    Yvonne:

    Hej skat!

    Weer een heel verhaal en heel boeiend om te lezen!

    Die pootjes en koppies van die kippen zien er idd "lekker" uit hahahaha

    Jij maakt echt veel mee daar, zo'n groot verschil met hoe wij leven!

    Wat zul jij heeeeeerlijk gedouched hebben!!!!

    Je bent lekker creatief bezig met de kinderen en dat geeft de kinderen erg veel plezier, toppie hoor!

    Hoe leuk kan iets simpels zijn ;-)

    Er zal idd een groot verschil zijn betreft kinderenopvoeding en regeltjes...zulke dingen die ze daar doen hoef je niet in NL te doen!

    Ze weten daar niet beter dan dat...net als wij gewend zijn aan de dingen hier in NL.

    Kan mij voorstellen dat je je soms in moet houden...lastige situaties.

    Ik hoef niet meer te typen dat je ervan moet genieten want jij vermaakt je prima! Houden zo!

    Heeeeeele dikke knuff van mij

    xxx


  • 30 Oktober 2011 - 21:13

    Buurman:

    Hoi Cynt,

    Ik had vandaag niets te doen en had dus mooi de tijd om alle verslagen te lezen.
    Kost je een dagje maar dan ben je ook weer bij. ;-b

    Ik zou bijna een beetje jalours worden als ik lees wat je daar allemaal meemaakt en doet. Vooral dat weekend klonk wel heeeel leuk.

    Take care.

  • 06 November 2011 - 11:32

    Papa En Mama:

    vandaag 6 november, dus van harte gefeliciteert met je verjaardag.
    Maak er een prettige dag van en geniet met volle teugen van wat het land je te bieden heeft.

    Take care en tot bellens.
    Dikke kus van ons allen.

  • 07 November 2011 - 08:07

    Laura:

    Heey skat!

    Weet niet zeker of je mijn berichtje wel hebt gekregen, dus bij deze alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Hopelijk heb je een leuke dag gehad!?

    Dikke X Laura

  • 07 November 2011 - 19:44

    Rik :

    Hoi Cynthia,

    ik ken je niet maar kwam terecht op je webpagina. Wat leuk om te lezen dat jij op dit moment hetzelfde mee maakt wat ik 3 jaar terug ook heb mee gemaakt.

    Destijds kwam ik als eerste vrijwilliger bij Prof en zijn familie terecht. Wat geweldig om te horen dat het goed gaat met Sese en dat je haar extra goed verwent!

    Zou je voor mij de familie en martijn de groetjes van Rik willen doen!

    Ik zal ze allen ook weer eens mailen, heb ze namelijk al heel lang niet meer gesproken.

    Groet Rik Beijer
    rik2604@hotmail.com

  • 13 November 2011 - 17:07

    Cynthia :

    @Froukjen, de kids hebben het hiet echt slecht, dat was de naiviteit die ik had. Qua eten is het niet veel bijzonders maar de meesten krijgen wel gewoon meerdere maaltijden per dag. De kleding is wel wat minder, vaak lopen ze in kapotte kleding rond en schoenen die helemaal versleten zijn.

    @Harry haha ja het is ook om jalours van te worden, het is hier ook echt super!!

    @Rik wow wat leuk dat je ook bij prof hebt gezeten. Sorry voor de late reactie maar ja internet is niet overal te vinden hier hihi. Heb de groetjes ook niet kunnen doen helaas maar zal ze wel ff een smsje sturen. Het gaat goed met de familie. Heb je Xhanti ook nog meegemaakt? Of was dat net voor jouw tijd?

  • 13 November 2011 - 20:25

    Froukjen:

    He meid,

    Bedoelde: de kids hebben het NIET echt slecht of HIER echt slecht...

    Er staat HIET dus..;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Cynthia

Actief sinds 01 Sept. 2011
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 23390

Voorgaande reizen:

16 Januari 2013 - 17 Januari 2014

This is Africa

01 Oktober 2011 - 06 December 2011

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: