Bijna!! - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Cynthia - WaarBenJij.nu Bijna!! - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Cynthia - WaarBenJij.nu

Bijna!!

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

24 December 2012 | Nederland, Drachten

Nog iets meer dan 3 weken en dan is het zover! Op 16 januari 2013 stap ik op het vliegtuig om voor ongeveer een jaar naar Zuid-Afrika te gaan.

Ik ga een jaar werken op Modgaji, een cheeta rehabilitatie project. Mijn taken zullen vooral bestaan uit het verzorgen van de dieren en het begeleiden van de vrijwilligers.

Het is allemaal heel snel gegaan. In november zag ik een vacature voorbij komen waarin ze iemand vroegen die een jaar bij Modgaji wil werken. Na een tijdje erover nagedacht te hebben besloot ik om te gaan solliciteren. Waarom zou ik het niet doen? Ik heb niet echt iets wat mij in Nederland zou moeten houden. Op 15 november kreeg ik dan te horen dat ik was uitgekozen een de baan zou krijgen als ik er nog steeds belang bij had. Ja dus! En van het een kwam het ander.
Er moest een hoop geregeld worden. Allereerst moet ik een nieuwe paspoort aanvragen. Mn oude was nog wel geldig tot 2014 maar niet een half jaar na terugkomst. Er moesten maar het allerbelangrijkste was het regelen van het visum. Nadat ik mijn nieuwe paspoort (met vreselijke foto :O ) had kon ik verder gaan met het regelen van het visum. Dat was me toch een geregel!
Ik zal een korte opsomming geven van de benodigde documenten, om jullie een idee te geven:
• Je moet een BI-84 formulier invullen. Dit formulier vraagt naar formaliteiten zoals je geboortedatum, adres, adres van het vrijwilligersproject. Er staat uitdrukkelijk bij vermeld dat dit formulier moet ingevuld worden met blokletters en zwarte inkt. Waarom dit nodig is, is me een raadsel maar heb het maar gedaan.
• 2 identieke pasfoto's meenemen.
• Je moet je financiële status kunnen bewijzen aan de hand van bankafschriften. Je moet kunnen bewijzen dat je genoeg geld hebt om te 'overleven' voor de maanden die je in Afrika verblijft.
• BI-811: een medisch rapport. Hiervoor moest ik naar de huisarts. Gelukkig was het geen probleem om deze te verkrijgen aangezien ik bijna nooit ziek ben en nooit gekke dingen heb gehad. Handtekening en klaar. Ook heb ik een verwijzing meegekregen voor het ziekenhuis.
• BI-806: een radiologisch rapport. Ik moest naar het ziekenhuis om foto’s van mn longen te laten maken. Hierop kunnen ze zien of je al dan niet besmet bent/bent geweest door TBC. Het rapport moet ondertekent zijn door een radioloog.
• Een ‘verklaring omtrent het gedrag’. Hiervoor moest ik naar het gemeentehuis. Ik moest weer formulieren invullen en 30 euro betalen . Na 2-4 weken zou ik hem kunnen verwachten maar ik had hem al na 3 dagen gekregen. Zo lief en braaf ben ik dus :-).
• Een brief (in het Engels) van het vrijwilligersproject. Voor mij was dit dus een brief vanuit Modgaji waarin staat dat ik geheel op vrijwillige basis daar ga werken van januari 2013 -juli 2014. Je mag absoluut geen geld verdienen.
• Een zelfgeschreven brief (moest ik daar ter plaatse doen) met daarop mijn verklaring dat ik daar vrijwilligers werk ga doen en dat ik het land weer ga verlaten.
• 800 euro cash. De aanvraag voor het visum kost 50 euro en ik moest 750 euro cash deposit betalen. Ik heb hiervoor een bewijs meegekregen die ik heel goed moet bewaren. Als ik weer in Nederland ben dan moet ik dat weer inleveren bij de ambassade en krijg ik die 750 euro weer terug.
• Mijn vliegticket. Het was best een gedoe om een ticket te vinden. Gelukkig kan ik nu 2x23 kg + 8 kg handbaggage mee. Heb ik ook wel nodig voor een jaar denk ik.
• En natuurlijk het paspoort.

Woensdag 19 december ben ik vanuit het werk met Christa naar Den Haag gegaan om het visum aan te vragen. De ambassade is open van 9-12. Ben je te laat dan heb je pech. Omdat ik geen enkel risico wilde lopen hebben we een hotelletje geboekt zodat we daar in ieder geval op tijd zouden zijn. Je kan natuurlijk ook de gok nemen door om 6u ’s ochtends uit Groningen weg te rijden maar je weet maar nooit hoe het komt met files en dergelijke. Nadat we de aanvraag hadden gedaan zijn we gezellig naar Blijdorp gegaan. Alvast even poesjes (en andere beesten) wezen kijken.
Op 4 januari kan ik het visum ophalen!

Behalve het regelen van het visum ben ik ook druk met het regelen van andere dingen waar je normaal niet echt bij nadenkt. Een kleine opsomming: Mijn verzekering moet aangepast worden, mn auto en mn telefoonabonnement moeten worden opgeschort, dingen opzeggen. Ik ben hier dus lekker druk mee.

Komende week ga ik verhuizen van mijn mooite paleisje aan de Vismarkt weer terug naar paps en mams. Daar verblijf ik nog 2 weken voordat ik vertrek.

Ik heb er heel erg veel zin in maar zal jullie wel gaan missen!

Liefs Cynth




  • 24 December 2012 - 19:52

    Christa:

    Je wordt nog een echte regelteef! Toppetje ben jij! Ga je missen :'(. Heerlijk genieten van alles wat je daar mee mag maken. Je verdient het!!!

  • 25 December 2012 - 12:12

    Papa:

    lueve cynthia, ik (wij) allemaal zullen je gaan missen. We hopen dat je er net zo veel plezier in zult hebben als de vorige keer. Hopelijk ben je in de gelegenheid regelmatig een verslag te schrijven over de gang van zaken daar.we zien je uiteraard nog maar to h ook langs deze weg veel sucves en geluk en we zullen je missen. Groetjes papa; mamma; robin en jessica.

  • 25 December 2012 - 14:13

    Froukjen:

    He lieverd,

    Vind het super voor je dat je er weer naartoe gaat.
    Iets wat je zo graag wilt, en dat je die gelegenheid al zo snel gekregen heb is natuurlijk geweldig.
    Geniet ervan.

    Liefs mij.

  • 26 December 2012 - 15:06

    Ella:

    Geweldig voor je! Echt iets heel anders. Wel toevallig, een collega ortho-assistente gaat 20 januari ook naar zuid Afrika, voor, in eerse instantie een half jaar, vrijwilligerswerk. Ze gaat kindertjes in de sloppenwijken helpen. Jullie zijn wel goed bezig zeg!
    Ik hoop dat het je daar goed gaat en zal je reisverslagen met plezier lezen!
    Groetjes en succes met de voorbereidingen nog even deze laatste weken.
    Ella

  • 29 December 2012 - 17:42

    Christina:

    Zo ik wist niet dat je zoveel moest regelen.. Top hoor!! Wens je heeeel veel plezier in Zuid-Afrika en we houden je blog in de gaten :)

  • 30 December 2012 - 00:26

    Roelf:

    Cynthia we zullen je als gewaardeerde collega maar daarnaast ook als gezellig mens in en buiten de praktijk erg gaan missen!
    We wensen natuurlijk dat al je wensen zullen uitkomen en dat deze reis er één van was wisten we.
    Het gaat je goed.
    Team Tiktak

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Actief sinds 01 Sept. 2011
Verslag gelezen: 3071
Totaal aantal bezoekers 23340

Voorgaande reizen:

16 Januari 2013 - 17 Januari 2014

This is Africa

01 Oktober 2011 - 06 December 2011

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: