De eerste week - Reisverslag uit Steytlerville, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Steytlerville, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

30 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Steytlerville

De eerste week.
Inmiddels zit ik hier alweer een week. Vrijdag 18 januari zou ik tussen 9 en 10 opgehaald worden dus waren ze er om half 11. Zo gaat dat hier. De hele ochtend en halve middag heb ik in PE doorgebracht. Er moesten boodschappen gedaan worden en hier en daar wat spullen opgehaald. Rond 18 uur was ik dan eindelijk op de farm. Aan de ene kan raar, maar aan de andere kant net alsof ik niet ben weggeweest. Ten opzichte van vorig jaar is er niet zo heel veel veranderd. Wel met betrekking tot de cheeta’s. Zo heeft Buhle 5 jongen, is de caracal niet meer benaderbaar en is de meerkat er niet meer. Wel zijn er bushbabies in huis die erg leuk zijn om naar te kijken. Op dit moment zijn er 4 tamme servals, 5 wilde, 2 caracals, 3 volwassen cheeta’s, 5 jongen, 3 volwassen hyena’s en 2 jongere, 3 african wildcat en 3 jongen, sunshine de labrador en 4 bushbabies.
Ook heb ik natuurlijk kennis gemaakt met alle mensen. Op dit moment zitten er 4 vrijwilligers (Dimitri, Esther, Milou en Stefanie) waarvan er na het weekend alweer eentje wegging. Dan heb je Eric die hier sinds 2010 werkt. Hiervoor heeft hij ook al voor Will gewerkt maar dan op een andere farm. Ten slotte is er Gert, een jonge knul uit Zuid-Afrika van 20 jaar in opleiding tot ranger. Het is de bedoeling dat Gert en Ik de vrijwilligers van werk voorzien. Ook moet ik vrijwilligers opvangen en een welkomstpraatje geven, de farm laten zien, kook en corvee lijsten maken en boodschappen regelen. Als ik hier wat langer zit ga ik waarschijnlijk ook de mensen van het vliegveld ophalen. Ook Will (de eigenaar) en zijn Dochter Rachel waren hier. In principe komen ze elk weekend op de farm.
Zaterdag mocht ik meteen om kwart voor 5 opstaan want Jabulani en Themba (de cheeta broers) gingen jagen. Het was wel even wennen hoor die cheetahwalk. Ten eerste is het hier hoog zomer waardoor het sochtends al warm is en ten tweede ben ik niet meer gewend om zoveel te lopen en al helemaal niet op rotsachtige ondergrond over heuvels heen. Na ongeveer 3 uur hadden ze een springbok gevangen. Daarna moest we nog 1,5 uur terug lopen naar hun verblijven. In het begin van de middag hebben we nog even wat vlees gesneden en daarna hadden we vrij. Ik heb lekker gezwommen en wat gelezen. Ik was nog erg moe van mn reis en had nog niet veel slaap gehad dus vond het heerlijk om even niks te doen. Aan het eind van de dag hebben we de cheeta jongen eten gegeven. Erg leuk! Ze zijn al een half jaar maar nog steeds best wel schattig. Elke zaterdagavond is er een braai dus hebben we gezellig met zijn allen buiten gezeten.
Zondag was het weer raak. Dit keer gingen we met Buhle en 2 jongen jagen. Dit was een dikke chaos want ze gingen allemaal alle kanten op behalve de goede. Al vrij snel had Buhle een konijn gevangen (beetje formaat flinke vlaamse reus wat hier normaal is) die ze aan de jongen gaf. Echt super om te zien. De jongen liet ze daarna achter en ging weer verder op pad. Na ongeveer 30 minuten kwam ze weer terug zonder resultaat. Toen zijn we weer verder gegaan. Na in totaal 3,5 uur had ze nog een duiker gevangen. Dit is een klein schattig hertje. Voor de eerste keer jagen met jongen ging het erg goed. De moeder let namelijk meer op de jongen dan op de omgeving waardoor er meestal niets gevangen word.
Omdat de voorraad vlees bijna op dus moesten in de namiddag gaan jagen. Will, Eric, ik en Dimitri (vrijwilliger) gingen op pad. Helaas zonder resultaat. Na het avondeten zijn we in het donker weer gaan jagen. Dan ga je met een spotlight van links naar rechts zijn zodat de ogen van de dieren oplichten. Na een half uur hadden we een kudu geschoten, genoeg voor in ieder geval 3 dagen vlees voor alle dieren. De servals en caracals krijgen om de dag 500 gr vlees, de jonge cheetahs dagelijk 1 kilo, de african wildcat allemaal ong 100 gram. Als je dat bij elkaar optelt kom je op behoorlijk wat vlees uit.
Maandag kon ik uitslapen tot 8 uur! Jeej! In de ochtend hebben we de kudu gesneden. Smiddags zijn we Steytlerville in geweest en daar even lekker wat gedronken. Het is echt te heet om tussen 12-15 wat te doen maar ook daarvoor en daarna is het behoorlijk warm hier. Op het moment is er dus veel vrije tijd.
Dinsdag weer vroeg op want we hebben we weer met Jabulani en Themba gejaagd. Na 3 uur en 15 minuten hebben ze een duiker gevangen. Deze is veel te klein voor hun eigenlijk maar goed ze vangen wat ze maar te pakken kunnen krijgen. Ze hadden daarvoor een bijna gelukte poging gedaan op een kudu. Deze hadden ze op het nippertje gemist.
In de namiddag hebben we puin geruimd bij de dogsite. Dit ligt buiten de omheining van modgaji zelf. Daar staan 2 huisjes en er ligt nog allemaal rotzooi zoals blikken, ijzer, oude hekken en kooien die afgebroken moet worden en noem maar op.
Woensdagochtend hebben we met de 3 andere jongen getraind. Ze moeten leren dat ze moeten volgen en komen als je ze roept zodat ze je volgen tijdens de jacht. Aan het eind van de ochtend hebben we overhangende takken van de ‘wegen’ weggeknipt. Al die bomen hebben echt gigantische stekels dus het was best wel een rot klus. We waren tot ongeveer half 1 bezig. Helaas ben ik behoorlijk verbrand, met name mijn armen en decolleté. Lijkt net of ik nu een wit t-shirt aan heb. Maar er is zon hier ipv sneeuw en ijs dus eigenlijk moet ik niet zeuren.
In de namiddag hebben we de hyenas eten gegeven. Opeens was er een mega grote zwerm bijen bij het kamp die langzaam naar ons toe kwam vliegen. Echt er waren denk ik wel 5000 bijen, de hele lucht was zwart!! De mannen (Eric en Dimitri) gingen snel voor in de auto zitten en deden de ramen dicht terwijl wij, de vrouwen, buiten achterbleven. Ik heb me tegen de auto aan gedrukt en me onder een vest verscholen. Gelukkig waren ze niet heel aggressief en is niemand gestoken maar ik was echt doodsbang. Die bijen waren echt overal!! Na dit voorval hebben we het cheetakamp schoongemaakt.
In de avond zoals elke avond werden de katten weer gevoerd en daarna weer met zijn allen gegeten.
De volgende morgen moest ik weer vroeg op want we gingen weer met Buhle en de cubs jagen. Helaas was dit geen succes. Ze was eigenlijk alleen maar in de bosjes aan het kijken voor konijnen ipv echt te gaan stalken en een springbok of dergelijke te gaan vangen. Na 4 uur en 15 minuten had ze uiteingelijk een konijntje gevangen die ze weer aan de cubs gaat. We hebben haar bij terugkomst nog een springbokbeen gegeven zodat ze zelf ook wat te eten had.
Omdat de vleesvoorraad weer bijna op was ben ik in de middag met Gert gaan jagen. Ik reed en hij ging schieten. We hadden een springbok geraakt maar die ging er vandoor. Helaas konden we die niet meer terugvinden. We hebben wel bijna 2 uur naar dat beest lopen zoeken maar helaas.
Vrijdagochtend ben ik eerst meegegaan Willen en Cecilia ophalen. Dit zijn de tuin/klusjes man en de schoonmaakster. Ik moest weten waar ze wonen want ik moest ze in de middag weer terugbrengen. Het is een half uur rijden naar Steytlerville. Nadat we weer terug waren ben ik weer met Gert gaan jagen. Helaas was het weer niet raak. Ook hebben we nog een poging gedaan om de springbok van donderdag weer te zoeken maar ook dit was zonder resultaat. Na de lunch hebben we de pompen gechecked. Dit moet elke dag gebeuren zodat we er zeker van kunnen zijn dat de dieren drinkwater hebben.
Nadat ik weer terugkwam vanuit Steytlerville om Willem en Cecilia weg te brengen was Martijn (de eigenaar van Khaya, de vrijwilligersorganisatie) hier met een paar gasten. In de avond hebben we lekker gebraaid en zijn niet al te laat op bed gegaan omdat de de volgende morgen weer met de boys zouden gaan jagen.
Zaterdag vertrokken we om half 6 in de morgen. Het was heerlijk weer, niet te warm en niet te koud. Na 45 minuten had Jambulani al een springbok gevangen. We stonden boven op een heuvel en hebben alles goed kunnen zien. Toen we weer terug bij het huis waren hebben we spullen ingeladen en zijn we naar het Hyenakamp gegaan om de drinkbak te fixen. Ze hadden de slang los getrokken waardoor al het water nu gewoon over de grond liep.
Ik begin inmiddels al wat mn draai te vinden hier. Ik mag al in de auto rijden en al de vrijwilligers meenemen naar de katten. Vorige keer toen ik hier was moest ik veel meer onder begeleiding doen.
‘sMiddags heb ik met de dames een gamedrive gedaan terwijl de mannen aan het jagen waren. We zagen giraffen, zebras, stuisvogels, springbokken en andere antilopen. Op de terugweg hebben we een stop gemaakt bij Buhle en daar even bij gezeten. Ze vond het we gezellig want ze kwam meteen naar ons toe. Ze mag graag aandacht hebben en gaat dan spinnen en likken. Die tong is net een harde scrub en voelt niet echt fijn als dat over je arm gaat.
Na het diner hebben we met de meiden (Stefanie en Milou) een horrorfilm gekeken terwijl de mannen weer aan het jagen waren. Helaas was dat weer zonder succes.
Zondag kon ik dan eindelijk wat uitslapen. Half 9 was ik wakker en ik kon meteen als ontbijt 2 impalas snijden. De poten worden eraf gehaald, ingewanden eruit en al het overige vlees van de botten af. Hier ben ik best wel lang mee bezig geweest. Ik denk dat dit steeds makkelijker zal gaan naarmate je het vaker doet. De rest van de dag hadden we vrij behalve dat de dieren natuurlijk eten moeten hebben. De vrijwilligers mogen op zondag zelf bepalen of ze wel of niet willen voeren maar in principe wil iedereen dit altijd wel doen. Ik heb een certifciaat gemaakt voor Stefanie die morgen vertrekt en alvast een welkomstpakket gemaakt voor de nieuwe vrijwilligster die morgen komt.



  • 30 Januari 2013 - 14:05

    Elianne:

    een druk weekje zo te lezen! jij komt over een jaar terug als spierbundel hihi! erg bijzonder allemaal om te lezen! jeetje! werkse en veel plezier!!

  • 30 Januari 2013 - 14:18

    Joke:

    Hoi Cynthia,
    Ik heb genoten van je mooie verhaal. Het is heel erg leuk om op deze manier toch op de hoogte te blijven met wat jij daar allemaal aan het doen bent.
    De foto's zijn ook super gaaf.
    Wat een ander leven lijdt jij nu. Super gaaf hoor!!!!!!
    Hier gaat ook alles zijn gangetje.
    De 1e kuur is mij heel erg meegevallen. 4dagen heel erg moe, voor de rest eigenlijk geen bijwerkingen gehad.
    Met oma gaat het heel erg goed, ze gaat weer een paar uur per dag naar de dagopvang.
    De sneeuw is gelukkig weer weg, het lijkt nu wel herfst.
    Geniet dus maar van het mooie weer.
    Veel liefs van Eef, Joke en Wesley.

  • 01 Februari 2013 - 15:00

    Cynthia:

    Hey Joke!
    Goed om te horen dat het goed met je gaat. En met oma!

    Liefs!

    Het leven is hier idd anders, je kan het niet vergelijken met NL.
    Overdag is het rond de 38 graden en om 10 uur is het al smoor heet. We staan op het moment half 6 uur op om te werken tot uur of 11 en hebben in de middag tot 4 uur pauze.
    Verschilt eigenlijk per dag en is afhankelijk van het soort werk en het weer. Dus het is wel druk maar eigenlijk ook niet.

    Xx


  • 02 Februari 2013 - 14:29

    Christina:

    Cyth! Heftige verhalen man! Alleen al dat jagen lijkt me echt super spannend!! Je verveelt je nog niet daar zo te lezen ;) Ook nog geen heimwee naar Nederland? Wij kunnen hier de Elfstedentocht wel vergeten.. Geniet ervan!! Liefs xxx

  • 04 Februari 2013 - 22:28

    Hennie:

    Hé chickie!
    Dit zijn nog eens andere verhalen dan pocketstatus, paro en zeer hygiënisch werken met veel alcohol.
    Het is je gegund! Lekker genieten daar en stuur je alsjeblieft een paar zonnestralen deze kant uit?
    Knuffel!
    Hennie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Actief sinds 01 Sept. 2011
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 23398

Voorgaande reizen:

16 Januari 2013 - 17 Januari 2014

This is Africa

01 Oktober 2011 - 06 December 2011

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: