Alweer een maand voorbij - Reisverslag uit Steytlerville, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu Alweer een maand voorbij - Reisverslag uit Steytlerville, Zuid-Afrika van Cynthia - WaarBenJij.nu

Alweer een maand voorbij

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

19 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Steytlerville

Maandag 28 jan. 13
Sochtends om half 7 ben ik weer richting Town (Steytlerville) gegaan om Willem en Cecilia op te halen. Gelukkig was Milou mee want ik wist de weg niet meer zo goed. Uiteindelijk vertrokken we pas om 7 uur omdat de auto gek deed. Ik had al een vermoeden dat hij in lowrange mode stond en dan maakt hij geen vaart met rijden (dit gebruik je meer in de bergen) maar ik kreeg het niet voor elkaar om hem aan de praat te krijgen. Gert was naar PE om de vrijwilligers te halen en te brengen dus die kon ik niet vragen. Gelukkig was Dimitri er nog. Na heel veel trekken en moeite is het hem uiteindelijk gelukt en konden we dan die kant op.
Rond half 9 zijn we weer takken gaan knippen. Absoluut niet mijn hobby. We hebben het wat meer rigoreus aangepakt zodat we dat de komende 2 maand niet weer hoeven doen. Rond half 12 waren we weer thuis. Ik zit echt onder de schrammen en heb al verschillende keren mijn pincet moeten gebruiken om doorns te verwijderen. Volgende keer toch maar lange broek en shirt met lange mouwen aan gaan doen.
Na de lunch hadden we weer een lange break. Het is hier overdag rond de 35 graden en echt te warm om iets te doen.
Rond een uur of 3 kwam de nieuwe vrijwilligster (Connie) aan. Nu was het mijn beurt om de introductie met haar te gaan doen. Ik heb haar de regels verteld, de farm laten zien en daarna moest ze 2 formulieren invullen, het indemnityform en code of conduct (Dat de organistatie niet aansprakelijk gesteld kan worden voor wat dan ook zoals bijtwonden, verlies van eigendommen of schade).
Aan het eind van de middag hebben we gezellig bij de cubs gezeten. Ook zij hadden het warm waardoor het echte spelen er vandaag niet in zat. Rond 5 uur zijn we het eten gaan bereiden voor de dieren en hebben we ze gevoerd. Volgens mij heb ik nog niet echt veel over ze verteld dus dat zal ik nu even doen. Op 29 juli 2012 heeft Buhle 5 jongen gekregen. 2 zitten nog bij haar en 3 zitten apart. Deze heten Luca, Semi en Shy. Luca is de tamste van de 3, is ziek geweest en heeft daardoor 2 weken in PE doorgebracht bij Will. Zij vind het heerlijk om aandacht te krijgen en is goed benaderbaar. Dan heb je Semi, zij is niet erg bang maar ook niet makkelijk benaderbaar. Shy is wat angstig (vandaar ook de naam) en blaast eerst en laat vervolgens wel toe dat je haar aan kan raken. Als ze eten hebben is aanraken geen probleem maar daarbuiten is het lastiger.
Ik zal ook even iets vertellen over het voeden van de katten:
De Servals en Caracals krijgen om de dag ong 500 gram vlees. De 3 cubs krijgen dagelijks rond de kilo vlees en de african wildcat krijgen dagelijks 250 gram en hebben brokjes tot hun beschikking. De cheetabroers moeten hun eigen eten vangen. We jagen eens in de 2 a 3 dagen, hangt er vanaf wat ze gevangen hebben en of er onverwacht werk tussendoor komt. Hebben ze een groot dier te pakken gehad dan hoeven ze de 2 dagen daarna niets te eten, hebben ze een klein dier dan kunnen ze een dan vooruit. Buhle, de moeder, heeft nu 2 keer gejaagd maar omdat dit nog niet zo goed ging krijgen ze regelmatig een poot bijgevoerd zodat ze en de 2 cubs die bij haar zitten iig genoeg te eten hebben. Dan zijn er nog de Hyena’s. Deze krijgen sowieso de overblijfselen van de cheetas en minimaal eens in de 3 dagen krijgen ze ingewanden, het vel en een karkas. Het is niet altijd mogelijk om ze een heel karkas te geven want die zijn niet altijd beschikbaar. Dagelijks word het water gechecked en verschoond waar dat nodig is. Sommige verblijven hebben een watertrog en andere hebben een drinkbak.
Dinsdag moesten we weer vroeg opstaan want we gingen met de Broers jagen. Dit keer duurde het 4,5 uur voordat ze wat gevangen hadden. Gelukkig was het in de morgen iets bewolkt waardoor het prima te doen was. Na de lunch hebben we de waterpijpen en pompen gechecked en gerepareerd. Ook hebben we stenen in een trailer geladen zodat we daarmee de wegen kunnen opvullen en er fatsoenlijk overheen kunnen rijden. Helaas was de trailer iets te zwaar geladen voor de banden die eronder zaten wat resulteerde in een lekke band. Nou ja lek… Hij was gewoon helemaal aan gort toen we weer bij de farm waren.
Rond 4 uur hebben we de Hyenas gevoerd en gezellig bij Buhle gezeten. Ze heeft me lekker gescrubt met haar ruwe tong. Net alsof ze met schuurpapier over je arm heen gaan dus echt fijn is het niet. Maar goed niet iedereen kan zeggen dat hij gelikt is door een cheetha, hoe bijzonder is dat?! Ik heb hier ook een paar leuke fotos van die inmiddels al op facebook staan.

Woensdag 30 jan hebben we veel gedaan. We hebben als eerste de kooi van de bushbabies schoongemaakt. Dit is ook wel nodig want ze plassen echt op alles. Ook als je je arm in de kooi steekt gaan ze daar op plassen. De huisjes hebben we vervangen, nieuwe takken en kranten erin gedaan. Vervolgens hebben we het hyena verblijf van poep en botten ontdaan. Als je dit doet moet je als groep bij elkaar blijven zodat de hyenas genoeg ruimte hebben om te kunnen blijven rondrennen. Daarna hebben we de coolroom schoongemaakt. Al het bloed van de muren, vloeren en deuren gehaald en alles weer netjes opgeborgen.
Aan het eind van de middag hebben we bij de servals gezeten. Wel jammer dat ze niet meer echt willen spelen. Het blijft bij wat aaien en kopjes geven van ze. Toch is het leuk om te zien dat ze goed gegroeid zijn t.o.v. de vorige keer dat ik hier was. Om 17.00 hebben we weer het eten voor de katten gemaakt en ze gevoerd.
De volgende morgen stond ik weer om 5 uur op omdat we half 6 zouden gaan jagen. Omdat het regende ging dit niet door. We waren toch al wakker dus besloten dat we nu net zo goed maar meteen aan het werk konden gaan. We hebben eerst weer takken geknipt van de pumproad. Erg fijn om dit weer te doen (not). Op een gegeven moment kwamen we aan bij een boom die half over de weg heen hing en ook al deels omgevallen was. Dimitri en ik hadden besloten dat het beste was om de boom maar om te zagen. Dit bleek nog een hele klus en de landrover moest er aan te pas komen om de boom weg te slepen. Daarna hebben we de takken van de stam gezaagd en netjes gezorgd dat de boom zo goed als weg was. Het klinkt allemaal niet zo erg die takken wegknippen maar er zitten doorns aan van wel 5 cm. Ook is het gereedschap wat we moeten gebruiken erg oud en werkt het dus niet super goed. De heggenschaar heeft een speling van een cm in het midden, de zagen hebben speling en de machetta is bot. Ook zijn de handschoenen die we aanhebben niet meer goed. In de meesten zitten gaten waardoor je makkelijk geprikt wordt door een doorn. Maar goed je moet werken met de middelen die je hebt natuurlijk.
Rond half 10 waren we hier mee klaar en hebben we een koffiepauze gehad. Daarna hebben we de schuur en rondom het huis alles aangeveegd en schoongemaakt. Ook de auto hebben we gewassen. Om 12 uur hadden we lunch en daarna een break tot 16.00. We gingen toen bij Buhle zitten en ze heeft me weer helemaal afgelikt. Echt een lieverd is het. Ze krijgt graag aandacht maar helaas is er niet tijd om dagelijks even bij haar te gaan zitten. Ik wil wel proberen om minimaal om de dag naar haar toe te gaan. Soms heeft ze er niet zoveel zin in, dan gaat ze naar 5 minuten likken en spinnen (wat echt heel hard is) ergens in de schaduw liggen. Vandaag kwam Chris Bolton hier om te schieten. Dit was hard nodig omdat al het vlees op was, ook was er niks meer op voorraad. In totaal had hij 2 impalas en 7 springbokken geschoten.
Rond 17.00 hebben we weer het eten voor de katten klaargemaakt en ze gevoerd.

Vrijdag 1 februari ’13 ben ik om 6.00 met Dimitri het vlees gaan snijden terwijl de meiden met Eric gingen jagen met de broers. Je moet de ingewanden eruit halen, poten eraf snijden en het overige vlees van de borst, rug en nek afhalen. Het hart, lever zijn voor de cubs, de nieren en de longen zijn voor de cubs en servals, de rest voor de hyenas. De laatste kan je eigenlijk beschouwen als de afvalbak. De eerste ging nog wat lastig maar daarna kreeg ik de smaak te pakken en ging het vrij snel. Om half 12 waren we klaar inclusief het schoonmaken van de coolroom. Na een douche hebben we de lunch alvast maar gemaakt want de anderen waren nog niet terug van de cheetajacht. Toen ze om 13 uur nog niet terug waren ben ik ze met Gert gaan zoeken. We hadden water en fruit meegenomen voor ze. Na ongeveer een half uur hadden we ze dan gevonden en ik heb nog nooit mensen zo blij gezien dat ze water en fruit kregen. Niemand had meer water of iets te eten bij zich dus we kwamen echt als geroepen. Ook Jabulani en Themba waren er blij met het water.
We hadden weer een break tot 17 uur waarna we de het eten voor de katten hadden bereid en ze gevoerd hebben. Na het diner heb ik met de vrijwilligers lekker bij het zwembad op het terras gezeten en naar de sterren gekeken. Die sterrenhemel is hier echt fantastisch. Er is hier geen licht dus het is pikkedonker waardoor je alles heel goed kan zien. In NL is teveel strooiverlichting helaas zodat je alleen maar een paar heldere sterren ziet. Helaas lukt het me niet om hier een foto van te maken dus ik zou zeggen kom lekker langs!!
Zaterdagochtend konden we wat uitslapen. Half 8 werd ik wakker. Ik kreeg toen het nare bericht dat de deur van de bushbabies kooi die ochtend open stond en dat ze weg waren. Eentje zat nog in de kooi en 2 zijn dood teruggevonden bij de wildcats. De andere is nog vermist. Na het ontbijt hebben we het cheetakamp schoongemaakt en vervolgens heb ik wat administratie gedaan.
In de middag hadden we vrij en savonds hebben we gebraaid. Helaas was Will niet in een goed humeur en heb ik mn eerste aanvaring met hem gehad. Hij beschuldigde mij indirect van de buhbabies. Iemand zou de kooi open hebben laten staan na het voeden. Ik weet 100% zeker dat deze dicht was. Of de wildcats hebben de kooi open gemaakt (wat me onwaarschijnlijk lijkt) of zijn dochter van 12 heeft de kooi open laten staan nadat ze ermee gespeeld had. De deuren van de kooi sluiten we nl af met een stripje die je niet zomaar kan openmaken. Zijn dochter is heilig en mag alles doen en word nergens voor aangesproken. Ook was hij boos omdat Eric meehielp met de afwas en omdat een vrijwilliger eerder al tegen Gert eens had gezegd dat hij ook wel eens kon helpen met de afwas. Gert en Eric mogen niet koken en helpen met de afwas omdat ze al genoeg doen en pijpen maken en whatever. Maar goed.. Genoeg hierover.
Zondag hebben we voor het eerst een springbok aan de 3 cubs gevoerd. Tot nu toe kregen ze alleen nog maar gesneden vlees maar Will vond het tijd voor het echte spul. Het was echt heel leuk om te zien. Ze waren er eerst bang voor en liepen ernaar te blazen. Op een gegeven moment durfde een (Semi) er wel aan te komen en sleepte het naar een andere plek. Toen durfde Shy er ook wel aan te komen en samen begonnen ze te eten. Luca wist niet goed wat ze ermee aan moest en begon aan de hoeven te knagen en later aan de bek. Na een hele tijd en met hulp begon ze dan eindelijk te eten. Vanaf nu af aan krijgen ze om de dag een poot gevoerd ipv dagelijks een bak met gesneden vlees.
Het was eigenlijk onze vrije dag maar omdat we zin hadden om iets te doen hebben we de coolroom schoongemaakt en het ijs van de radiator verwijderd. Later op de middag hebben we bij Buhle en bij de servals gezeten. In de avond hadden we een meeting met Will en Eric, Gert en ik. Dit gaan we nu wekelijk invoeren en daarin worden de taken besproken die in de daaropvolgende week moeten zijn uitgevoerd.

Maandag 4 februari hebben we veel gedaan. We vertrokken vroeg omdat we weer een walk hadden met de Boys. Na 30 minuten hadden ze een duiker gevangen. Ook nu was het niet in een keer dood en was de ene cheeta al aan het eten terwijl de andere hem nog aan het stikken was. De duiker zelf is dan aan het schreeuwen wat natuurlijk erg logisch is maar het geluid gaat dan door merg en been. Het is lastig voor de cheetas om dit te doen omdat het nekje klein is en ze hem daardoor niet makkelijk bij de strot pakken maar net eroverheen. We moesten weer de keel doorsnijden. Omdat dit te klein is voor ze en ze nog niet zolang aan het jagen waren hebben we de duiker afgepakt en zijn we verder gaan jagen. 40 minuten later hadden ze een springbok gevangen. De duiker hebben we aan Buhle en de cubs gegeven. We waren vroeg terug dus hebben de tools ingeladen en hebben de dogsite opgeruimd. Al het afval (ijzer, pijpen, glas en nog meer troep) ingeladen in de trailer en naar de schuur bij de farm gebracht. Vervoglens hebben we het servalkamp schoongemaakt. Omdat we met een leuke werkwillige groep zijn op het moment kan je veel meer werk doen als met mensen die liever willen zonnen. Na de lunch hebben we een paar takken geknipt weer en gaten in de weg opgevuld met stenen. Aan het eind van de dag hebben we de katten weer gevoerd en gezellig met de cubs gespeeld.
De volgende morgen begonnen we weer om 6 uur want dan is het nog niet zo vreselijk warm. We hebben het hek van de cheetahcubs gemaakt zodat er weer elektriciteit is. Dit nodig zodat ze niet over of door het hek heen gaan en het houd de andere beesten buiten. Daarna hebben we de vloer van de schuur met cement geprobeerd weer egaal te maken. Allemaal hartstikke leuk maar zoals zoveel dingen hier wordt er niet goed gekeken voordat dingen gebeuren dus kwamen we al snel zonder cement te zitten zodat we maar een klein gedeelte konden doen. In de middag heb ik weer bij Buhle gezeten. Ik denk dat het op dit moment mijn lievelingsdier hier is. Heerlijk om interactie met haar te hebben. Ze komt echt naast je liggen en gaan je scrubben als ze daar zin in heeft. De Cubs worden ook nieuwsgierig en begonnen aan mn schoenen te knagen en probeerden mn rugzak te stelen. Als je het verblijf binnen komt zijn ze nog schuw maar als je er wat langer bent komen ze steeds dichterbij. Echt aaien kan je niet doen.
Woensdag hebben we met Buhle en de 2 cubs gejaagd. De cubs zijn lekker speels en lopen af en toe wel wat bij de moeder weg. Als ze dit te lang vinden dan roepen ze de moeder maar dat klinkt net als een vogel. Echt wonderbaarlijk hoe de natuur dit bedacht heeft. Na 4 uur de bosjes afgespeurd te hebben (we hebben hiervan misschien een uur gelopen en de rest gezeten en Buhle in de gaten gehouden vanaf een berg) had ze eindelijk een duiker gevangen. Ook deze was helaas niet dood en weer moest er een mes aan te pas komen. Daar ga ik denk ik nooit aan wennen. Het is natuur en dat weet ik maar toch is het niet leuk om naar te kijken en het geschreew van dat dier aan te horen. Na de lunch hebben we de bushbabie’s kooi en rondom het huis schoongemaakt. In de namiddag hebben we een game drive gedaan waarbij we giraffen, zebras en verschilldende antilopen hebben gezien. Voor het diner hebben we met de cubs gespeeld en heeft Dimitri nieuw speelgoed voor ze ontdekt. Gewoon een fles aan een touwtje en dat vinden ze fantastisch om achterna te rennen. Maar ja ga maar eens tegen een cheeta rennen… Erg vermoeiend maar ontzettend leuk.
Donderdag stond ik voor de 4e dag op rij vroeg op. Om 6 uur gingen we een waterput schoonmaken want de dag ervoor zagen we tijdens de gamedrive daar een dood dier liggen. Het water moest allemaal schoon en vervangen worden zodat de andere dieren daar niet ziek van kunnen worden. Gelukkig ging Gert jagen en ging ik met hem mee dus hoefde ik niet dat stinkende beest te verplaatsen. Na de koffiebreak gingen we aan de riverside de wegen opvullen met stenen en hebben we een hek gerepareerd. Dit hebben we in de middag afgemaakt. In de avond hadden Dimitri en Connie een pasta salade gemaakt. Dit hebben we op de top van Monteax, een berg hier vlakbij, opgegeten terwijl we naar de zonsondergang hebben gekeken. Echt super mooi zijn die hier. Toen het wat begon te schemeren moesten we snel weer weg want als het donker is dan is het ook echt donker hier en zie je geen hand voor ogen.
Vrijdag 8 feb heb ik sochtends Willem en Cecilia opgehaald from town. Daarna heb ik wat administratie gedaan en bij Buhle gezeten omdat ik moest wachten op de rest omdat die met de cheetahwalk weg waren. Als je alleen bent en rustig zit dan komen de cubs vanzelf meer naar je toe en gaan ze wat met je schoenen spelen. Buhle zelf vind het heerlijk als je haar onder de kin kriebelt. Om 10 uur waren de anderen weer terug en hebben we de cubs gevoerd. In de middag hebben we niet zoveel gedaan behalve de katten voeren en boodschappen uitgepakken.
Vanavond was het eigenlijk mijn beurt om te koken maar we hadden besloten om naar Lizzies Khaya te gaan om daar te eten. Lizzie is een vrouw uit de township die een eigen bedrijfje is begonnen met diners en het verkopen van taarten enzo. Ze had kip en lam gemaakt, broccoli, bloemkool, wortelsalade, rode bieten, sla, en nog meer dingen. En je kon juices drinken. Na het diner kregen we nog een lekker toetje. En dat voor 10 euro…
Zaterdag begonnen we met het schoonmaken van het cheeta en hyena verblijf. Daarna hebben we de cubs eten gegeven en gezellig bij ze gezeten en bij de servals. In de middag hadden we lekker vrij dus heb ik met Milou bij het zwembad gelegen en lekker gelezen. Aan het eind van de middag begon het te regenen en ook in de avond heeft het geregend. In totaal is 11 mm gevallen. Niet veel dus helaas. Alles is hier kurk droog dus we kunnen het wel gebruiken.
Zondag kon ik helaas niet uitslapen want we gingen weer met de broers jagen. Na 20 minuten hadden ze een springbok gevangen. Dit ging erg makkelijk aangezien deze mank liep. In de middag heb ik wat voorbereid voor de komst van de nieuwe vrijwilligers en aan het eind van de middag gezellig een filmmiddag gehouden met Milou. Dimitri en Connie gingen vandaag weer naar huis.
Maandag 11 februari konden we uitslapen tot half 8 aangezien we dat zondag niet konden. Als eerst hebben we cubtraining gedaan. Eric, Milou en ik liepen met wat vlees voor ze uit en ze moeten ons dan volgen. Na een tijdje krijgen ze een stukje vlees. Zo leren ze dat ze moeten reageren op het fluitsignaal dat Eric geeft. Daarna hebben we Buhle en de Hyenas gevoerd. De rest van de dag hebben we stenen gezocht voor het fundament van de cottages want door erosie ligt deze wat bloot. Aan het einde van de middag kwamen Cathy (50 uit Belgie maar spreekt Frans) en Claudia (21 uit NL) aan en heb ik ze info gegeven en rondgeleid.
De volgende morgen hebben we het serval en cheetacub verblijf schoongemaakt. Daarna hebben we de cubs gevoerd en even bij ze gezeten. Aan het eind van de ochtend en in de middag hebben we weer stenen opgezocht en aan de cottages gewerkt. We hebben een pad gemaakt, takken gezaagd en wegen opgevuld. Ook hebben we nog even bij Buhle gezeten aan het eind van de middag want de nieuwe vrijwilligers hadden haar en de andere cheetahs en hyenas die aan die kant van de farm zitten nog niet gezien. Yuko is vandaag ook aangekomen. Zij was hier toen ik vrijwilligers werk hier deed en blijft nu voor 3 maanden. Hiromi gaat maandag weg dus aan de ene kant is het wel fijn dat ze er is. Aan de andere kant lijkt het me ook wel lastig want ik zit nu op haar positie zeg maar. Maar goed we zullen wel zien.
Omdat we steeds zo vroeg op moeten lig ik vaak rond half 10 al op bed. Gelukkig heb ik tot nu toe weinig problemen om in slaap te komen dus dat is erg fijn.
Woensdag begon de dag weer met een cheetahwalk. Dit keer was het een lange. Na 6 uur hadden ze eindelijk een springbok gevangen. Helaas was die aan de andere kant van de farm dus moesten we nog 1,5 uur terug lopen en het karkas met ons meeslepen. Omdat we op het moment niet ruim in het vlees zitten laten we deze niet liggen maar geven we die aan de hyena’s. Om half 2 waren we pas weer terug en ik had dorst en trek! Het was erg warm en ik was blij dat we af en toe even pauze namen en in de schaduw konden zitten. Gelukkig heb ik altijd 1,5 liter water bij me in tegenstelling tot sommige andere mensen. Ik adviseer altijd wel om genoeg mee te nemen maar ze vinden het te zwaar om mee te nemen. 2 personen hadden na 4 uur al geen water meer. In de middag hebben we de coolroom schoongemaakt wat geen straf is omdat het lekker koud is en aan het eind van de dag hebben we de katten weer gevoerd.
Donderdagheb ik in de ochtend met Eric de waterpompen gechecked. Dit deden we met de quadbike. Geen straf om hierop rond te rijden haha. De Hyenas hadden een waterpijp losgetrokken dus die hebben we meteen ook maar gefixed. Elke dag worden alle pompen en watertroggen gechecked zodat we er zeker van zijn dat alle dieren genoeg hebben. Aan het eind van de ochtend hebben we afval en glasscherven rondom het huis opgeruimd. Na de lunch hebben we de honden ontvlooid en daarna heb ik met Milou bij Buhle gezeten. Helaas gaat ze morgen alweer weg. Erg jammer want als je 4 weken samen bent krijg je toch wel een band. Tot slot hebben we de Servals en Hyenas nog gevoerd.
Vandaag is het Valentijnsdag. Bedankt voor de lieve berichtjes allemaal! Hier was er helaas niet van te merken, het werk gaat gewoon door. Sochtends heb ik Willem en Cecilia weer opgehaald. Helaas was weer de tank leeg zodat ik dit weer voor moest schieten. Al de tweede keer op rij. Soms is het werken hier wel lastig want we moeten steeds meer doen met minder middelen. Zo mogen we maar 1x in de week tanken en daar moeten we alles mee doen zoals gamedrives, stenen en gravel halen, dogsite schoonmaken, 4x naar town enz. Daarna heb ik de cubs eten gegeven en administratie gedaan. Dit houdt in dat ik de emails check, boekingen in orde maak en spullen klaar maak voor de intro. Rond 3 uur kwamen er weer 2 vrijwilligers aan, Jessie en Bec 2 jonge meiden uit Australie. Martijn kwam vandaag ook hier dus gingen we weer braaien. Dat doen we altijd als hij er is. We hadden ook een meeting waarin we dingen hebben besproken maar echt veel er mee opgeschoten ben ik niet. Zal wel de cultuur hier zijn.
Zaterdagochtend hadden we weer een walk met de broers. Na 1 uur hadden ze een waterbok gevangen. Deze is erg groot en konden ze ook niet op krijgen. Daarom moesten we met de landrover het dier komen ophalen. Het was nog een hele tour om er te komen want er was niet echt een weg naar de plek toe waar het was. Toen we weer terug waren hebben we deze opgesneden. In vergelijking met kudu, springbok of impala ruikt een waterbok veel sterker en ook niet zo lekker. Verder hebben we het hyena kamp schoongemaakt en die van de cheetas.
Zondag begon de ochtend nadat iedereen lekker uitgeslapen was met een gamedrive. Daarna moest ik met Eric een kudu ophalen die Gert geschoten had. Dit beest is ook erg zwaar en groot en krijg je niet met 2 personen in de laadbak. Vandaag was rust dus verder heb ik niet heel veel gedaan behalve bij de dieren gezeten en wat leuke fotos gemaakt.
Maandag 18 feb. 13 begon de ochtend met vlees snijden. De geschoten kudu van gisteren moest eraan geloven. Toen we bij de coolroom aan kwamen bleek deze helaas niet meer te werken waardoor het vlees niet meer gekoeld is. Dit hield in dat we alles moesten opsnijden en invriezen om het vlees toch nog goed te kunnen houden. Normaal gesproken vind ik dit niet zo erg maar de vlees had nu een veel sterkere geur dan anders. Ook hadden we de poten opgesneden die we normaal gesproken heel laten en die aan de cheetas gegeven om deze apart ingevroren. Zo blijft het vlees iets malser omdat je grotere stukken invriest.
Wel grappig om te zien is dat de nieuwe meiden erg veel moeite hebben met het werken met het vlees. Ze willen het niet aanraken of snijden. Ook de waterbok van zaterdag wilden ze bijvoorbeeld niet mee helpen slepen naar de auto. Dat is verder helemaal niet erg want ze hoeven het niet als ze het niet willen maar je weet dat cheetas vlees eten lijkt me.
Deze kudu had heel veel teken op zich die op een gegeven moment loslaten. Ik heb denk ik wel 40!! (ja echt waar) van die krengen vermoord. Kennelijk heb ik lekker bloed want ik heb ze vrij vaak op me lopen. Ik moet me elke keer nadat ik ergens ben geweest altijd goed checken. Gert heeft bijvoorbeeld nog maar 1 op zich gehad en ik denk ik al wel 30 in de 4 weken dat ik hier zit. Ik hoop dat ze er in de winter minder zijn want ik ben paranoie voor die dingen. Gelukkig zijn ze groot ( ze kunnen wel een cm groot zijn) en zie je ze vrij makkelijk en je voelt ze ook wel lopen.
Aan het eind van de ochtend hebben we het serval en cheetacub verblijf schoongemaakt. Rond het middaguur kwam Amy aan, een nieuwe vrijwilliger uit Engeland van 25 jaar. Na de intro hebben we gevoerd en daarna moest ik weer eten maken. In de middag hebben we niks gedaan want het was weer eens fucking hot!! In ieder geval over de 40 graden!!

Inmiddels zit ik hier alweer een maand. De tijd gaan snel. Zoals jullie wel door hebben is geen dag hetzelfde hier. Sommige dingen zoals het water verversen en de dieren voeren komen dagelijks terug, andere dingen doe je een keer in de maand. Ondanks dat het niet altijd even makkelijk is om hier te werken heb ik het erg naar mn zin hier. Ik heb de nodige strubbelingen al gehad met de baas maar die zijn ook alweer opgelost. Mn grootste irritatie is dat zijn dochters alles mogen en niks hoeven maar dat als een vrijwilliger een keer iets fout doet ik hiervoor meteen op mn flikker krijg. Zo is er de regel dat je je eigen afwas moet doen. Zijn dochters laten alles slingeren en ruimen niks op en dat is prima maar als ik dat doe dan word hij boos. Ook mag ik geen tonijn meer bestellen omdat ze daar zogenaamd dolfijnen instoppen in plaats van tonijn volgens hem. En hij vind dat niemand meer alcohol mag drinken omdat er in het verleden iemand met een dronken kop eens voor problemen heeft gezord. Dit zijn een paar voorbeelden maar de meeste dingen zijn ook alweer uitgesproken. De katten zijn erg lief en het is erg leuk om interactie met ze te kunnen hebben.

Ik vind het leuk om berichtjes van jullie te krijgen met nieuws en andere dingen want ik zit hier echt geïsoleerd. Geen journaal en erg traag internet hier. Maar goed ook dat went wel weer.
Ik merk dat dit best wel weer een lange blog is. Als het te lang is moeten jullie het zeggen want dat zal ik ze wat in gaan korten!!
Lieve groetjes uit het hete Zuid Arika!!
Xxx Cynth

  • 19 Februari 2013 - 21:28

    Eef En Joke Knuppe:

    Lieve Cynthia,
    We hebben met veel plezier je verhaal zitten lezen.
    Wat maak jij daar ontzettend veel mee.
    En wat ben jij een echte dierenvriend!
    Leuke foto's!
    Hier gaat het allemaal zijn gangetje.
    Vorige week maandag heb ik de 2e kuur gehad.
    Mijn haar is er nu af en ik heb een mooie pruik.
    Ik ben 4 dagen heel erg moe geweest, nu weer aan het herstellen.
    Het valt tot nu toe erg mee.
    Vanmiddag ben ik met Andre en Chantal meegeweest naar de echo.
    Ze krijgen een dochtertje.
    Wesley is druk bezig met zijn rijbewijs, gaat opschieten nu. Spannend!
    Eef heeft nog een paar dagen carnaval gevierd.
    Met oma gaat het goed.
    Ze gaat weer een paar uur per dag naar de dagopvang en ze geniet daarvan.
    Het is hier nog steeds koud.
    Maar gelukkig wel wat zon gezien de afgelopen dagen.
    We wensen je een mooie tijd, en kijken weer uit naar je volgende verhaal.
    Liefs,
    Eef, Joke en Wesley.

  • 19 Februari 2013 - 22:55

    Papa:

    Tjeetje cynthia, de wereld is een schrijfster in jou misgelopen. misschien iets voor een cariaire switch?
    Wat een verhaal en, ze smaken naar meer. Wij worden steeds nieuwschieriger naar jou verblijf daar en willen het graag met eigen ogen zien. Hier gaat alles zijn gangetje. Het is nog steeds koud maar je merkt dat het voorjaar in de lucht zit. Groetjes van Papa, Mama, Robin en Jessica.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Actief sinds 01 Sept. 2011
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 23336

Voorgaande reizen:

16 Januari 2013 - 17 Januari 2014

This is Africa

01 Oktober 2011 - 06 December 2011

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: